lördag 29 december 2012

Fängelse för smygfoton

Kränkande fotografering ska bli straffbart om regeringen får som den vill. Detta tycker jag är bra och med tanke på upploppen i Göteborg efter alla bilder på Instagram innehållande olika personer som hängts ut väldigt i tiden.

http://rod.se/regeringen-vill-straff-smygfoto

Jag känner ofta, så även i detta fallet, att många olika myndigheter och i detta fall regeringen ligger efter tiden. Skolan är ett annat ställe. Aneldningen jag tänker så är att jag tycker att denna lag borde kommit samtidigt som det blev lätt att lägga upp saker på internet. Lärarna som jobbar på våra skolor ska ligga före i tiden med teknik och ny kunskap.
De som hjälper till att föra samhället framåt ska ligga i framkant och inte släpas efter.
Jag anser också att detta måste vara ett egenintresse.

Instagram skaffade jag innan ett möte i min kommun Sölvesborg. Vår dåvarande kommunjurist som är väldigt framåt med allt nytt undrade om jag inte skaffat Instagram. Jag suckade då och sa att jag inte orkade med en sak till som måste skötas. Det räcker med allt annat.
Det tog en minut att ändra mig. Sitter jag som förtroendevald är det för att människor tycker jag ska föra fram någonting och då kan inte jag luta mig tillbaka och tycka det var bättre förr. Jag måste ligga i framkant. Det ska inte vara så att jag kommer in i min yrkesroll som lärare och eleverna kan mer än mig. När jag gick i skolan var det alltid lika kul när läraren skulle starta vhsen, eller när det blev modernt DVDn, för det gick aldrig smärtfritt. Det var alltid något som inte fungerade.
Jag vill inte hamna där.
Där jag jobbar använder vi strömmande media. Fantastiskt bra då jag har tillgång till allt som jag tidigare var tvingad att beställa. Då jag resonerar på detta vis tycker jag att det borde vara så överallt. Det går inte att luta sig tillbaka.

Lagen som förhoppningsvis kommer träda i kraft i juni nästa år ska innehålla undantag och jag tycker även att de är bra. Det ska bli undantag om fotona exempelvis är tagna vid ett brott. Lagen kommer dock inte reglera detta utan det kommer bedömas från fall till fall.
Jag hoppas skolorna i vårt avlånga land förmedlar denna information till eleverna för min gissning är att det är vanligare bland 15-åringar än 75-åringar.