onsdag 12 december 2012

Jagandet av snusare och rökare

Jag vet att debatten är gammal men igår svarade jag på en undersökning som jag blivit jagad med. De lyckades för efter tre påminnelser fyllde jag i enkäten på nätet för att slippa dem.
En av frågorna var vad jag tyckte om att förnjuda rökning på balkonger.
Min tanke är "Skämtar ni?"
Hur i hela världen ska någon kunna gå in och bestämma över vad en människa gör på sin privata plats. Jag tycker det är ok att förbjuda det utanför allmäna platser för det är inte roligt för de som är allergiska men att försöka göra förbud på varje enskild individs personliga plats tycker jag är löjligt.
Om någon nu har ett problem med att grannen röker på sin balkong så för en dialog med dem eller gå in. Jag ser inte problemet.
Jag är överkänslig mot parfym men kan ibland sitta på långa möten nära någon som stinker som om de öst hela parfymflaskan över sig. Det är mitt problem och inte resten av Sveriges.
Jag tycker jakten på de som har dessa laster är överdriven. Låt dem vara!
Det finns saker jag tycker är betydligt värre än röklukten.
Ett exempel är att gå in på Kastrup. Enda sättet att komma till gaterna är genom parfymavdelningen. Jag får hålla för och andas genom tröjan för att slippa ett migränanfall. Det ser jag som ett problem.
Jag tror inte jag är ensam. Jag hade hellre gått in och satt mig i deras rökrum än stått i parfymavdelningen en stund.
Varför inte lägga lite energi på det?
För en kampanj med vikten av att duscha och hålla sig ren istället för detta evinnerliga tjat om tobaksanvändarna.
Det har även pratats om förbjuda snus på arbetsplatser.
Exskt vem stör det?
Lägg ner detta jagande.