fredag 14 december 2012

Nyhetsvärde i 12-12-12?

Inte alls förvånande så dök datumet 12-12-12 upp. Den tolvte december 2012. Unikt? Njae.. Det inträffar en gång på hundra år. Detta tjat har hållit på med varenda jämnt tal sedan 01-01-01. Roligt! Det tycker jag verkligen för alla de som fötts, gift sig och förlovat sig men ärligt talat, är det ett sådant nyhetsvärde i det att det kan ta upp inte bara själva dagen utan även fortsätta efteråt?

Jag har påpekat innan att jag tycker media vinklar en hel del saker. Ett exempel är stormen Sandy i USA (som det fortfarande pratas om i media) och tyfonen Bopha i Filippinerna. Bopha var långt värre för de som bor där i mina ögon. När jag undrat om varför vi inte pratar mer om detta i media har jag fått svaret " Det är inget nyhetsvärde i det" från ett par olika håll.
Ok. Inget nyhetsvärde.

Är då verkligen 12-12-12 ett sådant nyhetsvärde?
Är vi så ytliga i detta landet att media tycker det är viktigare att föra fram vikten av ett datum (och riktigt häftigt om det var 12-12-12 klockan 12:12) än att människor får fly sina hem, inte har mat och där många har dött?

Jag vet iallafall vilket jag tycker är viktigast.