tisdag 23 april 2013

Minskad börda för lärare

Jag envisas med att säga lärare. Jag vet att det heter pedagoger men tycker att det är lärare oavsett vad man väljer att kalla dem även i framtiden precis som exempelvis lokalvårdarna.


dagensskola.se
Björklund har nu lagt fram förslag om att IUPn ska tas bort från årskurs sex upp till nionde klass och enbart göras en gång varje läsår från ettan till femman. IUP betyder Individuell UtvecklingsPlan och är en plan som nu skrivs varje termin för att eleven och dennes föräldrar ska veta hur läget är och vad man bör tänka på inför framtiden. Då denna ser väldigt olika ut på varje skola ska Skolverket ta fram gemensamma riktlinjer för hur den ska se ut.

Gissningsvis kommer det sägas att detta är för lite, att det inte väger upp jobbet lärarna har fått och att det helt enkelt inte räcker. Jag tycker detta är bra. Med tanke på hur mycket lättare det är att ha kontakt med andra människor idag tycker jag att detta är ett steg i rätt riktning. Med tanke på de nationella proven som är införda tycker jag också att detta är bra. Självklart tycker jag att lärarna ska ha en börda som går att hantera men många gånger känner jag att lärare liksom vårdpersonal alltid kan skylle på eleven eller patienten när de själv tycker något är jobbigt. Läraren finns för eleven. Vårdpersonalen för patienten. Är detta bra för eleverna?
Ja. Jag tror det det. Jag tror att detta frigör lite mer tid för att läraren ska kunna göra något mer för eleverna. Frågan är mer om de kommer göra det. Min egen erfarenhet är att det är väldigt lätt för många att köra i exakt samma spår som de alltid har gjort. Jag har varit hos vänner med barn och sett när barnen kommit hem med exakt samma pyssel jag själv gjorde när jag gick i skolan. Inte precis förnyande även om pysseldagarna inte är det som pekar på en lärares framåtanda.

Blir det som det är tänkt kommer detta påbörjas till hösten så jag hoppas att de som nu konstant gnällt över alla fel som genomförs också kan se det positiva när det kommer.