måndag 22 april 2013

Omdiskuterade Reva på tapeten igen

"En iskall och hård flyktingpolitik" säger Vänsterpartiets Christina Höj Larsen i länken nederst om Reva som var ett projekt för att hitta de som befinner sig i Sverige efter att inte ha fått uppehållstillstånd. Tack Beatrice Ask för att du är lugn och saklig.
Faktum är faktiskt, precis som hon påpekar, att om du inte lämnar landet när du fått veta att du inte får stanna blir de personerna ett polisärende. Du är då i Sverige utan tillstånd.

svd.se
Jag förstår att många tycker det är hårt att polisen tar människor som kanske levt många år i Sverige och hjälper dem hem till sina egna länder men saken är att de har uppehållit sig här utan tillstånd. Det betyder för mig att de stannar här och tar polisresurser samt samhällsmedel från de som ska få stanna då de har en hemsk situation i sitt hemland. Läs länkarna nederst!

Jag älskar Sverige. Det är ett i det mesta bra land om än vi svenskar kanske inte alltid är världens bästa människor. Vilka är det?
Den som har rest runt i världen jämför, jag gör det iallafall, allt som syns och hörs med Sverige.
Jag kan plocka fördelar från många olika länder, många människors olika lynnen och beteenden. Spanjorernas fantastiska mañanatänk, irländarnas alltid lika glada kvällshumör, indiernas vördnad för allt liv, kroaternas fantastiska matlagning eller tyskarnas stämning på ölfestivalerna jag varit. Jag kan mycket väl tänka mig att flytta till något annat land än Sverige men jag kommer förmodligen alltid att längta hem. Hemma är här i Sverige och främst i mitt älskade Hällevik som jag alltid saknar oavsett vart jag åker. Min hembygd. Inget i världen slår sig mot känslan när man kommer körande över Havelidabacken och ser havet längst ner kantat av den fantastiska bokskogen vi har. När jag tog ut min examen fick jag en Stina Brorsson över just detta. Den tavlan hänger i trappan från ovanvåningen och ner för att alltid påminna mig om detta fantastiska ställe.
campingguiden.se
Gissningsvis är jag inte ensam om detta. Då menar jag inte om Hällevik. Jag tror att de allra flesta tänker såhär om sin hembygd. Jag är garanterat inte unik.
Hade det blivit krig här hade jag förmodligen flytt men jag hade med all sannolikhet alltid längtat tillbaka hem likt statyn av Karl-Oskar och Kristina i Karlshamn.

Jag tror inte att de som flyr till Sverige gör det för att de inte tycker om sitt hemland utan för att de känner att de inte kan stanna kvar på grund av olika händelser. I Sverige har vi en myndighet som ska se till detta. Migrationsverket är de som bestämmer om någon har rätt att stanna i vårt land eller inte och deras beslut måste tas på allvar. Det är de som ska sitta på kunskapen. Jag vet att de garanterat inte är felfria men av alla de människor som antas befinna sig i vårt land utan tillstånd är det förmodligen inte många som skulle få stanna. Sverige ska hjälpa dem som flyr och det finns regler för detta. De som har sådana förhållanden i sina hemländer att det gör det omöjligt att leva där ska självklart få hjälp enligt mig och jag litar på att myndigheten gör sitt jobb i de allra flesta fall. Polisen har bara gjort vad de skulle i Reva-projektet och jag tror inte att samarbete mellan olika myndigheter är fel.

http://www.migrationsverket.se/info/skydd.html
http://www.riksdagen.se/sv/Debatter--beslut/Ovriga-debatter/Ovrigt/Ovrig-debatt/?did=H0C120130419ad&doctype=ad
http://rod.se/ask-f%C3%B6rsvarade-kritiserade-reva