tisdag 16 april 2013

Sådan är konkurrensen!

Danmark och Tyskland krigar om oss svenskar, inte mig emot.
Min alkoholkonsumtion är inte hög då jag för det första knappt tål någonting och för det andra mycket hellre dricker en iskall Coca Cola när det är något men ibland är det dock inte fel att ta en kall öl. Speciellt inte om det är varmt ute och man grillar. Sprit har jag aldrig varit förtjust i.

hbl.fi
Vi svenskar i södra delarna av Sverige kör till Tyskland och handlar alkohol. Inte så konstigt.
Jämfört med Sverige är prisskillnaden på ett flak ungefär en fjärdedel. För oss som bor som jag räcker det alltså att köpa fem sex flak för att ha "sparat" in både broavgiften och färjan jämfört med vad det hade kostat på Systembolaget. Samtidigt går det att stanna över för att göra någonting annat.
Från dörren hemma till Puttgarden, som är dit du anländer i Tyskland, är det knappt 35 mil.
Nu vill danskarna att vi ska stanna och handla vår öl i Danmark istället och tänker, om förslaget går igenom, sänka priset på ölen för att vi aldrig ska ta förjan över. Tyskland svarar med att göra likadant.

Alkohol må kanske inte vara det bästa det går att konkurrera om men konsumenterna lär inte bli sura!
Missbruk är inte bra av något slag men för de allra flesta är inte detta något problem. De kan hantera det. Detta innebär för oss som kör till Tyskland någon gång om året ytterligare sparade pengar som kan användas till något annat.

Systembolaget är för mig något förlegat. Jag tycker monopolet på alkoholen ska tas bort. Även jag inser att det kan innebära problem att släppa på reglerna och börja sälja öl, vin och sprit i de vanliga affärerna men jag ser det som så att varje persons egna ansvar spelar in här. Jag tror på den egna människan och till slut skulle även vi svenskar vänja oss vid det. Den som har ett missbruk får tag i det den behöver. Systembolaget kan gärna få vara kvar som en specialbutik för finare sorter, dit du kan vända dig för experthjälp, men annars tycker jag att det borde säljas som i Danmark och Tyskland. Hade vi dessutom sänkt skatterna på alkoholen hade förmodligen både Tyskland och Danmark förlorat på det medan den svenska staten fått in mer skatteintäkter.
Som jag ser det idag förlorar vi skatteintäkter på oss i södra Sverige som kör till Tyskland medan vi får betala för dem som har ett missbruk av något slag här i Sverige.
Tyvärr finns det ingen universallösning på det hela men jag har väldigt svårt för förbud av olika slag.
Tacksamt med artikeln är att den visar att konkurrens verkligen fungerar!

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/shopping/article16603577.ab