måndag 1 april 2013

Mp för det dåliga samvetet.

Riksdag och Departement är riksdagens tidning och allt som är värt att veta visas på deras sida. Länken nederst tycker jag är väldigt intressant och visar var varje parti har sina starka respektive svaga fästen. Det går dessutom att följa alla val tillbaka till 1976.

Det som för mig är mest intressant när jag kollar igenom partierna över åren är miljöpartiet vars starka fästen är storstadsregionerna. För mig är det uppenbart varför det är så.
Människor som bor i större städer lever uppenbarligen inte i den nutid som många andra gör.
Vi som bor på landet och lever miljövänligare har svårt att se varför ett parti som vill stoppa vår rörlighet skulle få en röst. Ett parti som har inskrivet att vårt enda sätt att transportera oss ska bli ännu dyrare. Det är lätt att rösta på ett parti som säger att de tänker på miljön när man bor inne i en stad där bussarna går var tionde minut, tågen avlöser varandra och där det är lätt att få tag i en taxi.
Upplysningsvis för dessa människor så fungerar det så här på landet att om jag skulle vilja ha en taxi utanför normal arbetstid måste jag ringa och förboka den långt innan och det är ändå inte säkert att det går att få. Kommer du med flyget (som miljöpartiet inte heller vill ha) så står det ingen taxi och väntar. Du får vara glad om det kommer en buss annars får du förlita dig på att en vänlig själ hämtar dig eller att du får åka med någon annan.
För oss på landet är bilen ett måste.
Skulle mijöpartiet vinna och få igenom en höjning av bensinen är det inte längre någon ide för mig att jobba och då har jag ändå inte så långt att köra. Båda mina föräldrar och min man hade tjänat på att gå hemma och stämpla då bensinkostnaden helt hade ätit upp förtjänsten av att ta sig till jobbet. Har man tio mil tur och retur till sitt jobb måste man ha bilen.

Ok, de vill ge bonus till moderna och energisnåla bilar men hur ska någon ha råd att köpa en ny bil när de inte längre kan jobba för att det blir för dyrt?
Inte ens när jag pluggade på högskolan i Kristianstad fungerade det att ta kollektivtrafiken. Resan från hemmet tog 45 minuter (12 km) med buss, väntan, tåget till Kristianstad 15-20 minuter (knappt 3 mil) och därefter buss ut till högskolan 10 minuter. Utöver det blev det gångtid till och från bussen. Att åka 70-80 minuter med kollektivtrafiken för att antingen komma precis för sent eller i alldeles för god tid när det blev billigare att åka bil gör ingen. Det gick inte att försvara varken ekonomiskt eller tidsmässigt. Resan tar cirka trettio minuter annars och då kör man från dörr till dörr.
Jag är inte intresserad av att offra mig för att städerna ska få fler bussar.

Häromåret när jag kom med flyget till Bromma var jag tvungen att ta bussen in till city. Jag frågade i luckan när nästa buss gick och fick då veta med en slokande min att jag tyvärr missat bussen. På frågan när nästa buss kom fick jag veta att det dröjde hela tio minuter. Hon såg frågande ut när jag skrattade rakt ut och fick sedan förklara att där jag kom ifrån hade jag fått börja promenera.
Det är verkligheten för de som bor på landet även om jag nu har fått fördelen med en utökad busstrafik dit jag bor. Svårt att förstå för dem som bor i en stor stad.

Jag tycker att de som röstar på detta parti borde komma hit till landet och försöka klara sig utan bil. Jag säger bara "Lycka till!", för det går inte.

"Miljöpartiet vill



http://rod.se/valgrafik/