fredag 19 april 2013

SJ in i framtiden..

Ett sämre system än SJs bokningssystem av biljetter är svårt att hitta. Jag är exakt lika förundrad varje gång jag ska försöka köpa en biljett. Jag är fruktansvärt åksjuk och behöver åka framlänges för att inte andra medpassagerare ska få problem. Jag vill dessutom allra helst sitta i en allergiavdelning för många människor har inte förstått att det inte luktar gott när de stinker som en hel parfymeriavdelning.

teknikdebatt.se

Kvinnor som män.
Kvinnor stinker, och jag använder stinker för parfym ska i mina ögon bara dofta när du kommer någon nära, av parfym och många män av rakvatten. Tvätta er istället!
Jag får migrän efter fem minuter jämte en sådan person.
Bland det störigaste är när det är människor som jag träffar upprepade gånger, där jag bett dem att inte ha så mycket parfym/rakvatten, men som ändå tagit ett bad i sörjan innan de ska till jobbet/mötet/träffen av något slag. Att bada i dofter när man ska sitta i ett trångt utrymme i många timmar tyder i mina ögon på väldigt mycket egoism. Jag skulle aldrig göra så mot någon annan.
Utöver att åka framlänges och allergifritt vill jag gärna vara i en tyst avdelning.
Då jag ska sitta på tåget i nästan sex timmar behöver jag ha lugn och ro.
Bara det är ett problem för många respekterar inte det. Jag inser att många som blir äldre inte längre hör så bra men jag vill inte lyssna på deras talböcker ändå. Jag vill inte heller lyssna på musik eller någon som äter någonting. Jag vill sitta i lugn och ro, sköta mig själv med en bok och inte bli störd. Framlänges.

Häromdagen lade jag sammanlagt två timmar åt, att i SJs totalt idiotiska system försöka hitta platser som skulle fungera för mig. Jag inser att då jag beställer biljetterna någon dag innan, jag har inte vågat ifall flickan skulle titta ut, att det inte finns så många platser kvar och har kommit fram till att jag får ta det.
Jag får välja platser och sedan kommer det upp en skylt som säger att den inte är ledig.
Ok.
Den platsen är inte ledig.
Vilken plats är då ledig?
De vet förmodligen inte själv.
Efter att ha testat cirka trettio alternativa platser inser jag att det förmodligen inte går att hitta någon plats och jag väljer då av tidsbrist att datorn själv får välja. Jag hoppas sen på att jag ska kunna byta plats på tåget. Sist jag beställde ringde jag kundtjänst som då skulle hjälpa mig. Det visade sig att de satt med exakt samma sida uppe som jag och fick gå igenom och chansa. Det kostade mig pengar att de gjorde det jag klarade själv. Smart?
santosant.blogg.se
Nedan har jag länkat till Filmpalatsets hemsida. Det är bion i Bromölla, som dessutom varit utnämnd till Sveriges bästa, (alla som kommer dit förstår varför) och där kan man gå in och titta på deras bokningssystem. Det är inte avancerat. En ledig plats är grön och en upptagen röd. Den du väljer blir gul. Alla förstår det.
Hur kan det vara så att en liten firma som Filmpalatset klarar detta men inte SJ?
Det är pinsamt!
Gör ett system som fungerar. SJ kunde för varje tåg lägga upp en karta med vilka platser som är lediga så hade det sparat väldigt mycket tid för många. Det är ingen snö ute så förhoppningsvis kommer mitt tåg i tid med. Ja ä inte bitter..

http://www.sj.se/
http://filmpalatset.se/