lördag 13 april 2013

När mobilen är viktigare än barnen

PLING! Sms.. Inga problem att kolla det för jag kan göra två saker samtidigt..

Scanpix i Unt.se
Jag tycker artikeln, även om den inte är ny, är läsvärd. Jag tror dessutom att många känner igen sig. När Lilleman hade flyttat hit tog det inte lång tid innan jag insåg att det var omöjligt att vara uppkopplad hela tiden. "Kvalitetstiden" blev ingen kvalitetstid och sedan dess gör jag mitt bästa för att inte ha den uppkopplad när jag är själv med honom. Är vi två går det att växla när det är något viktigt annars sitter jag på datorn när han sover. Han är värd mer än en person liknande Adam Sandlers karaktär i "Klick". Precis som den filmen tror jag att livet blir. Filmen handlar om en man som får en tvkontroll som kan styra hans liv. När något är jobbigt eller ungarna jobbiga trycker han på snabbspolning och slipper den stunden. Helt plötsligt vaknar han upp ensam, utan familj och gammal. Han ska snart dö. Vilka stunder var det som gjorde livet? Jag tycker för övrigt att filmen är fruktansvärt sorglig.

myspace.com
Du är där men ändå inte. Du är fysisk närvarande men psykiskt frånvarande. Det kan inte vara det bästa för barnen att föräldrarna alltid bara ska kolla något för det är ingen som dör av att vänta med en statusuppdatering på facebook, twitter, instagram.. listan kan göras lång. Det är inte så att du missar en världsnyhet och om du nu gör det så försvinner den inte. Media kommer tragga sönder det så det lär inte gå dig obemärkt förbi.


På samma sätt fungerar jag på jobbet. Mobilen är med men används inte när jag arbetar. Jag kollar den när det blir rast men skulle aldrig av respekt för eleverna sitta med den under lektionstid. Det är inte det jag ska göra när jag jobbar.

Tyvärr händer det med jämna mellanrum att jag ser föräldrar med mobilen i högsta hugg samtidigt som ungarna skriker jämte och vill något. Jag försvarar mig inte själv för jag är verkligen inte ofelbar men det ska bli väldigt intressant att se dagens barn växa upp för att sedan berätta hur de upplevde detta. De kommer förmodligen kunna berätta att mamma eller pappa var hemma men aldrig gjorde något med dem. Samtidigt tror jag att det är väldigt viktigt att barnen får ta del av tekniken och lära sig det men precis som när det kom Nintendo åttabitars när jag var liten, ska det vara i en måttlig mängd. Inget är bra i för stora doser.

http://www.unt.se/barnochforaldrar/nar-mobilen-tavlar-mot-barnen-1811437.aspx