söndag 7 april 2013

Straffpåföljden i Sverige

Alla är lika inför lagen. Så ska det vara.
Vad jag tycker om straffen i Sverige bör vara känt för de som någon gång tittat in här. Jag tycker straffen är alldeles för snälla och jag tycker att de är fel anpassade till vad de handlar om.
Det ger många gånger mer straff att lura staten på pengar än att gå ut och sparka ihjäl någon.
Självklart gör inte det ena straffets råhet det andra mindre jobbigt för de drabbade men hur någon än vänder och vrider det tycker jag att ett människoöde/liv är mer värt än pengar.

Mannen i länken överst har förskingrat sju miljoner.
Hemskt för arbetsgivaren!
Länkarna under handlar om Kortedalamisshandel.

Mannen som förskingrat sju miljoner fick två och ett halvt års fängelse.
Killarna som sparkade och förstörde en annan mans liv totalt fick 140 timmars samhällstjänst.
Det är alltså cirka tre och en halv veckas samhällstjänst.

Var är rimligheten i detta?
Med detta menar inte jag att mannen som förskingrat pengarna ska komma lättare undan.
Däremot menar jag att det tas för mycket hänsyn till förövarna i detta landet.
Det är inte synd om någon som med avsikt sparkat ner en annan människa.
Oavsett om de är unga. Ska äldre människor få rabatt med för att de då är äldre?
Medelålders för att de förmodligen har en familj som får lida?
Skulle killarna i Kortedalamisshandeln varit vuxna hade det gett ungefär lika mycket straff som om de förskingrat sju miljoner kronor.
För mig är det värre att misshandla någon än att förskingra pengar.
Jag vet att båda sakerna är brottsliga men för mig är det betydligt mer fruktansvärt att medvetet misshandla en annan person.
För mig kunde det varit en etta före eller en nolla efter de svenska straffen.
Då hade vi börjat komma i nivå med vad jag tycker straff är värda.
Detta behöver inte vara över lag utan främst inom de straff som drabbar en annan person.
Det är inte lätt att motivera någon att anmäla ett brott när svaret bara blir att det inte händer någonting och skulle det göra det är det i princip inga påföljder.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16524614.ab
http://www.domstol.se/Om-Sveriges-Domstolar/Pressrum/Nyheter-och-pressmeddelanden/Dom-i-malet-om-misshandel-pa-Kortedala-Torg/
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5377842