måndag 2 juni 2014

En familj kan se så olika ut.

JA!
Ensamstående kommer med all sannolikhet få hjälp att få barn i framtiden och jag jublar.
bloggportalen.se
Detta är en sak jag länge velat och tyckt skulle föras fram.

Min syn på vad en "familj" är stämmer inte med den som bibeln säger om en man och en kvinna. För mig är en familj de som väljer att leva ihop oavsett vilket kön de har, om de har samma blod eller inte eller om det är två av samma kön. Det är helt ovidkommande för hur bra de är med barn.

Med tanke på att vi varit ofrivilligt barnlösa i många år innan det väl fungerade antar jag att jag har lättare för att se till att dessa människor lider oerhört.
Vad ska man göra om man aldrig träffar den rätta?
Gå ut på krogen och hoppas att någon följer med hem?
Det finns med all sannolikhet de som gör så men lika många vill garanterat inte och nu har de chansen att få hjälp i Sverige. Tidigare har de fått åka till Danmark.

Min övertygelse är att en ensam person kan bli en fullgod familj åt ett barn och många gånger kanske det andra löser sig efter hand. Hade jag inte träffat någon och levt ensam hade detta varit ett alldeles utmärkt alternativ för mig. En familj idag ser många gånger inte ut som den gjorde för hundra år sedan och idag har man både våra, sina, hans och hennes barn. Folk skiljer sig, träffar en ny och måste skaffa något barn till. Just det har jag aldrig förstått och skulle det ta slut blir det inte fler biologiska barn för min del. Det är fullgott att redan ha några friska och träffar man sedan någon med eller utan barn får de helt enkelt acceptera det faktum att det redan finns barn.
För mig är blodet oviktigt och känslorna är exakt desamma för ett ickebiologiskt barn som för ett biologiskt. Det sitter inte alls i det och det kan jag säga med den erfarenhet jag har.

Jag är lycklig för alla de som nu kommer kunna bli föräldrar!
Det är den största lyckan i livet.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/maste-vidga-synen-pa-vad-en-familj-ar
http://www.svt.se/nyheter/sverige/singlar-far-ratt-till-konstgjord-befruktning