onsdag 25 juni 2014

Fler män som lärare!

Precis så, fler män ska bli lärare. Inte mindre än 40% av alla som ska studera till lärare om fyra år ska vara män. Detta säger nu miljöpartiet.
Ytterligare en sak som gör att jag suckar.
Frågan på detta blir: Hur?

Ska miljöpartister runt om i Sverige tvinga männen att läsa?
Missunnar de kvinnorna att ha dessa jobben?
De diskuterar vikten av jämställdhet men frågan jag ställer mig då är: Har ni aldrig tänkt annorlunda?
Det finns kanske en anledning till att det finns fler kvinnor än män inom skolans värld?
Kanske samma anledning som gör att det finns fler män som snickrar, murar, bygger ställningar och jobbar på bilverkstad?
Varför inte sätta tvärtom där?
Vi försöker, på fyra år, tvinga in kvinnor i dessa branscher!
Det måste ju vara så att människor inte vet sitt eget bästa..
Det finns ju säkert ingen bra anledning alls till att det finns en viss uppdelning inom yrkena.

Tycker jag att det ska vara fler män inom skolan?
Ja, jag tror inte det hade varit fel men å andra sidan tror jag det är väldigt svårt att tvinga dit människor. Jag tror dessutom att lönen är överskattad när det gäller valet av yrke.
Jag är visserligen jag, men jag gick inte efter lönen utan efter hur mycket ledig tid jag skulle få.
svk.se
För mig är tiden hemma betydligt mer värdefull än det faktum om vilka siffrorna nere i höger hörn är. Självklart är de inte helt betydelselösa, men de är inte viktigast.
Kapitalist? Javisst.
Jag är dock inte beredd på att offra mitt liv för det.

Jag har ett yrke som ger mig ledigt alla helger, alla aftnar och dagar, hela sommaren och julen plus mer tid utöver det. Barnen behöver aldrig lämnas bort mer än absolut nödvändigast. De får alltid ett sommarlov och föräldrar hemma över julen.
Jag är uppväxt i ett skiftarbeteshem och är van vid att det alltid är någon som jobbar och det är en vanesak att kunna fira julafton en annan dag än just den dag det är.
Jag har själv jobbat varannan helg under väldigt många års tid och det stör mig inte.
Jag kan dock njuta av att vara hemma varje helg nu.
Nästan. Jag har frivilligt valt att jobba ibland ändå.

Fler män i skolan genom att staten, kommunerna och högskolorna ska jobba för att locka till sig dem, lönen ska höjas och jobbet ska göras attraktivt.
Kanske dags att Fridolin slutar gnälla över hur hemskt yrket är så kanske de kommer av sig själv?
Fler lärare som berättar att det är det bästa yrke man kan ha!
Oavsett vad någon vill säga eller tro så är min övertygelse att pedofilen i Kalmar ställer till det fruktansvärt mycket för manliga lärare inom förskolan och skolans verksamhet och jag kan förstå om de inte skulle våga ha detta arbete med tanke på vad de kan bli anklagade för. Fruktansvärt det som hänt och som kvinna är det svårt att bli anklagad för detta.

Som vanligt drömmer sig miljöpartiet igenom vad de vill göra för Sverige och hyllas trots det. Fridolin höll sitt sommartal i sin hemort Vittsjö dit det finns väldigt mycket busstrafik och tåg konstant. Verkligen landet. Hans tal handlade om skolan och lärandet. Bra att någon med mycket erfarenhet som lärare tar tag i dessa tunga frågor.. Jag är ironisk om du inte ser det.

http://www.svt.se/nyheter/val2014/svt-sander-sommartalen