onsdag 4 juni 2014

Kortare arbetsdagar?

Åter igen.
Det fria valet.

Som jag ser det har alla som vill möjligheten att arbeta mindre. Det är få personer som är tvingade att arbeta hundra procent hela livet men konsekvensen är den att du har mindre lön.
Miljöpartiet vill nu att ingen ska arbeta mer än trettiofem timmar varje vecka.
Självklart är det för att de tänker på våra framtida barn och barnbarn.

Samtidigt vill det eventuella samarbetspartiet att barn ska vara på dagis trettio timmar i veckan istället för femton. Alltså ska den vuxne få kortare arbetsdagar men allas våra barn ska få längre. Varför?
Vi vuxna, som levt ett långt liv och själv ska få välja, vi ska arbeta mindre.
Våra barn som inte har något annat val än att göra som vi vuxna bestämmer ska "arbeta" mer.
Hur tänker man då?
En av anledningarna miljöpartiet tar upp är att vi ska orka jobba längre.
Konstigt, det var ju ett sådant ramaskri runt det!?
Vi tog upp att vi bör arbeta längre, vilket för mig inte är något konstigt alls med tanke på hur sent i livet vi kommer in arbetslivet och därefter även hur längre vi faktiskt lever nu, men det blev världens liv. Jobba längre?
Fruktansvärt.
Som jag ser det tog vi upp möjligheten att vi SKA få arbeta längre om vi vill.
sverigesradio.se
Som jag ser på mitt liv nu skulle jag nog kunna tänka mig att arbeta för all framtid. Inte heltid när barnen är små och inte när jag blir för gammal men ett bra tag. Om min arbetsvecka bara hade varit trettiofem timmar till samma lön så tackar jag självklart inte nej men det fungerar inte så. De länder som redan infört detta berättar dessutom att det varken genererar fler arbeten som miljöpartiet påstår utan det har kostat massvis i ökade övertidstimmar.
Alltså jobbade samma personer lika mycket men fick mer betalt.
Jag hade visserligen inte klagat på det heller.
Intressant i det hela är dock att det inte finns några studier som visar på att det är bättre för vuxna människor att arbeta dessa fem timmar färre i veckan.

Som jag ser det förstår jag inte hur de ska få detta att gå ihop. Rent krasst är det så att den som tjänar mer unnar sig mer. Vilket genererar jobb för andra personer som i sin tur får lön som de i sin tur spenderar. Det blir positiva följder för alla. Detta gör att även de som inte arbetar kan få mer hjälp då skatten de arbetande betalar in går till dessa saker. Det finns bara vinnare.

Många tycker det är för hårda regler idag. Många som är sjuka känner sig jagade och det är inte bra, jag håller med om det. Samtidigt är det så att de enda som kan beskyllas för detta är alla de som fuskar och varenda vecka finns det någon i tidningarna som lurat till sig massvis med pengar. Beskyll dem för att systemet är fel då de har utnyttjat det.

Jag hoppas verkligen att media vaknar och börja rapportera rättvist från alla partier men helgens rubriker från miljöpartiets kongress visar motsatsen och det är så tröttsamt. Miljöpartiet i ledande ställning i vårt land kan bara leda till en katastrof.

http://www.svt.se/nyheter/val2014/miljopartiet-vill-ha-kortare-arbetstid