lördag 19 juli 2014

Demokrat i rätt läge.

Det här med facket och demokrati..

Jag är uppväxt med att min egen åsikt är viktig men att det är lika viktigt att respektera andras åsikter oavsett vilka de är. Jag kan inte alltid tro att jag har rätt och skulle det vara så att jag anser att andra har fel, är det mest rättvisa jag kan göra, att behandla dem på exakt samma sätt som alla andra människor på vår jord. Jag gör ingen skillnad på vad någon tycker eller tänker och anser jag något vara rätt eller fel, tycker jag det oavsett vem som uttrycker det.

di.se
Facket har tidigare visat var de står demokratiskt sett. De väljer vilka människor som får vara delaktiga i sitt arbete utifrån vad de röstar på. Facket som ska representera medlemmarna väljer att utesluta en stor mängd medborgare på grund av att de inte anser dem tycka rätt. De anser sig alltså vara demokratiska men anser att vissa av de demokratiska sakerna är fel. Exempelvis tycker de att människor röstar fel och gör de det är de inte välkomna i den fackliga gemenskapen.
Undersökningar visade att en stor andel av LOs medlemmar röstade på Sverigedemokraterna men trots det får de inte vara med.

Det finns få saker som stör mig så mycket som när människor inte lever som de lär.
Jag är Moderat och försöker leva som jag lär och helst bättre. Jag har miljöbil trots att det egentligen inte är viktigt för mig. Här finns full kompostering, bilen används bara när det är nödvändigt, vi reser knappt längre och papper är en sällsynt vara numera. Utöver det behandlar jag alla människor likadant oavsett om de så skulle vara medlemmar i Afa, avsky minkindustrin och rösta på miljöpartiet.

Åsa Romson satt i sin intervju och skrattade när de frågade henne hur hon kunde äga en båt som drivs på olja. Hon skrattade och tyckte inte det var hennes bekymmer för det är inte bara hon som äger den. Så det är så det fungerar?
Personen som ska stå för miljön, som säger sig värna barnen och barnbarnens framtid tycker att alla andra ska leva efter det men hon kan inte på grund av någon annan.. pinsamt.

Ponera att facket hade bestämt sig för att alla som tillhör hinduismen ska plockas bort från deras medlemslista. Tänk om de skulle börja välja medlemmar efter etnicitet, ålder, kön, klädsmak eller släktingar. Skulle det vara ok?

Facket ska vara demokratiska. Verkligen..
Jag tycker det är väldigt märkligt att ett av riksdagens partier stängs ute men inga andra. Utöver detta med att respektera andra är jag upplärd med att antingen bjuder man alla, eller ingen. Det finns inga mellanting. Du kan inte älska alla människor på jorden men respektera dem och behandla dem lika, det borde vara självklart. Speciellt för dem som anser sig stå för alla människors lika värde.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/fackforbund-stoppar-sverigedemokrater