torsdag 10 juli 2014

Minst förvånande i Almedalen.

Min åsikt om hela spektaklet Almedalen är väldigt ovidkommande i debatten men det finns en anledning att mitt intresse av att åka dit är väldigt svalt.
Jag är inte heller förtjust i kommunfester.

Att följa det något sånär på nätet och nyheterna är dock ett måste för alla med ett politiskt intresse.
Jag tror dessutom att det är betydligt lättare att få en bra översikt på vad som händer på nätet.
Min uppfattning om medias rapportering har dock inte varit på topp då jag som vanligt anser att de favoriserar de rödgröna partierna och då främst miljöpartiet.
De hade till om med en förståsigpåare i P4 som skulle kommentera partiledarnas val av musik efter intervjun med Lotta Bromé. Ok, det kanske någonstans finns något litet intresse.. jag vet inte.
Att det är en dam som ska kommentera att vissa låtar skulle få artisten att rotera i graven, att de flesta musikvalen var sämre, inte så bra.. orden var många.
Miljöpartiets Åsa hade dock lyckats välja en riktigt bra låt.
Förvånade?
Jag blev det inte

viralheat.com
Jag såg sedan denna artikel och kopierar in statistiken därifrån:
Antalet tidningsartiklar:
Socialdemokraterna: 5.759
Miljöpartiet: 2.980
Moderaterna: 2.896
Sverigedemokraterna: 2.724
Vänsterpartiet: 2.250
Folkpartiet: 1.704
Kristdemokraterna: 1.506
Feministiskt initiativ: 1.422
Centerpartiet: 1.369

Siffrorna ovan är alltså inte mitt påhitt utan kommer från den källa Svt använder.
Socialdemokraterna får överlägset flest artiklar och därefter kommer Miljöpartiet. Moderaterna som ändå styr Sverige kommer på tredje plats.
Fi får till och med fler artiklar än Centerpartiet.

Min tanke med detta är. Konstigt att statistiken ser ut som den gör?
Jag hör ofta hur illa till Centerpartiet ligger men hur ska de komma upp om media vägrar belysa vad de gör?
Vänstervågen är klar då Fi får mer uppmärksamhet än ett av de partier som sitter i riksdagen och skrämmande är, att socialdemokraterna och Miljöpartiet kommer i topp. De tillhör oppositionen och det är valår. Konstigt att människor hör mer om dessa partier när det alltid är de som hörs?
Som syns?
Journalisterna fick i våras kritik för att de inte hade skrivit en enda negativ artikel om miljöpartiet och jag kan inte känna att det har blivit någon förändring alls. Hur många av dessa 2980 artiklar var negativa?
Jag kan inte hitta några.

Vad har hänt med det opartiska mediaSverige?

http://www.svt.se/nyheter/val2014/de-vann-slaget-om-almedalen