lördag 5 juli 2014

Stackars kvinnor?

Lägre lön, lägre pension och många gånger beroende av någon annan.
Föräldradagarna bör delas lika och mannen och kvinnan ska vara jämlika i allt.
Jag har skrivit om detta innan och vet att jag har en annan syn på detta än vad många andra har.

silvergenerationen.se
Ok, jag som kvinna kommer få lägre pension för det är jag som är hemma med barnen.
Och?
För mig är det värt varenda krona att få spendera så mycket tid som möjligt med barnen då de för mig är det bästa som finns. Det går även att vända på detta, kan verkligen barnen värderas i pengar?
För precis så anser jag att tänket är på många ställen.
Du som kvinna ska inte vara hemma för du kommer få en dålig pension.
Jag kanske inte lever om tio år, vilket var då viktigast?
Att jag skulle fått en bättre pension eller att jag fick spendera mycket tid med barnen.
För mig är valet väldigt enkelt.

Det är dessutom så att många par inte kan dela upp dagarna och jag är kritisk även mot de dagar som idag är tvingade på mannen. Då mannen ofta är den som drar in den största delen av familjens ekonomi går det inte runt om han ska ta ut sina dagar. Det är självklart inte alltid så, men många gånger är det. Mannens inkomst är så pass hög att föräldrapengen inte väger upp det bortfall som blir vilket resulterar i att familjens ekonomi går back om pappan ska vara hemma.

Det är alltså hemskt att kvinnor får ut en lägre pension?
Vänd på det, tänk hur mycket tid de har fått spendera med sina barn!
För mig är det inget problem och som jag ser det är jag inte orolig.
Skulle jag få problem med pengar på äldre dar så får jag helt enkelt jobba lite vid sidan.
För mig är inte det jobbigt utan en möjlighet då jag gissningsvis kommer vara lika rastlös även då.


http://www.svt.se/nyheter/sverige/loner-och-pensioner