tisdag 8 juli 2014

Prickade läkare offentliggörs.

Lexbase tänker nu hänga ut läkare och tandläkare.
Inte de som skött sitt jobb utan de som begått fel och blivit prickade.
Det är alltså läkare som har gjort fel.
Den understa länken ger exempel på vilka fel de kan ha begått.

Ett exempel som kommer upp i mitt huvud är läkaren som vägrade göra kejsarsnitt "därför att kvinnor alltid har fött naturligt" och barnet sedan dog på grund av att han inte gjorde det han skulle. Han kommer gissningsvis hängas ut.

Min tanke med vad Lexbase gör, är att det är ok.
sr.se
Har du rent mjöl i påsen behöver du inte vara orolig och gissningsvis kommer det finnas en förklaring till prickningen. Utöver det tänker jag såhär:
Varför finns det läkare?
Jo, för att de människor som blir sjuka ska få hjälp.
Kan inte läkaren man går till, bör denne skicka personen vidare.

För mig är det farligt att tänka som så att patienterna finns till för läkaren då det är tvärtom. Läkaren finns till för patienterna. Om patienterna då får veta vilka läkare som har begått misstag, vem är det bra eller dåligt för?
Patienten eller läkaren?
För mig är svaret givet.

Om jag blir sjuk och måste besöka en läkare vill jag träffa någon som kan sitt jobb då jag i värsta fall överlämnar mitt liv i dennes händer. Föräldrarna i Jönköping som inte fick en dotter, förklara för dem att det är fel att varna andra för den läkaren.
Jag hade aldrig valt att ha en läkare som uppenbarligen inte kan sitt jobb.

Det är inte kul att hängas ut, jag förstår det. Det är det aldrig för någon men för mig är det så att den som döms för något, som gjort fel och blivit prickad får stå för sitt misstag då det kan förstöra väldigt mycket för patienterna. Läkarnas fack är inte glada, nej, vem hade väntat sig det?
Jag tror dock detta är bra för patienten.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/prickade-lakare-ska-hangas-ut
http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=13961
http://www.dn.se/nyheter/sverige/hsan-aterupptar-prickningar/