fredag 11 juli 2014

Lagom är bäst!

Alkohol är skadligt. Jaha. Blev någon förvånad?
Som jag ser det behöver man inte vara sådär väldigt intelligent för att åtminstone gissa sig till att det inte är jättebra att dricka varje dag eller ibland.
Oftast bygger forskningen på att man reducerar sitt liv med ett antal år genom att konsumera vissa produkter och då anser jag att man måste börja överväga andra saker.

umo.se
För många år sedan såg jag ett program om människor som bodde under en stor kupol där de odlade och levde så energifattigt som möjligt. De kollade exakt vad de åt och slutklämmen blev att om man minskade sitt kaloriintag till en viss nivå, inte använde tobak, inte använde alkohol, socker... listan var rätt lång. Använde du inget av det kunde du få leva tio till femton år längre.

Ok. Istället för 84 år, blir du 94-99 år.
Är det kvalité eller kvantitet som är det viktiga?

Jag dricker inte mycket och ytterst sällan.
Jag är exakt likadan oavsett med den skillnad att jag blir trött och vill hem och sova så fort jag druckit lite och därför kör jag lika gärna. Det spelar ingen roll. Jag skulle dock inte skippa något med risken för att jag reducerade min livstid.
Varför ska jag leva tills jag blir hundra år om ingen annan i min vänkrets blir det?
Varför leva så länge om jag ska dra in på det som jag anser vara bra?

Vill jag dricka alkohol, så gör jag det.
Vill någon röka, gör det. Äta socker i mängder. Motionera... vad ni vill.
Det är upp till var och en men var beredd på konsekvenserna.
Du blir kanske inte så gammal men du kanske har mått bra hela tiden?
Vad som är livskvalité för mig är inte det för andra så gör ditt eget val!

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/alkohol-onyttigt-aven-i-sma-mangder