tisdag 6 augusti 2013

Är detta det svenska rättssystemet!?

Sture Bergwall/Thomas Quick är nu friad från alla mord han påstod att han begått. Det finns inga bevis för att han gjort dem. Jag minns när Hannes Råströms program om att skapa en mördare var på Dokument inifrån och minns hur tvivlande jag var efter det programmet.

Jag står för att jag tycker att det ska vara betydligt hårdare straff i Sverige men den som döms ska också ha begått ett brott. Inte bara sagt att den har gjort det. Jag har alltid tittat på alla crime-program från USA när jag var liten och återkommande var att det alltid var en hel drös med människor som frivilligt anmälde sig och sa att de hade begått uppmärksammade brott. Poliserna de intervjuade i de programmen berättade att det ofta handlade om att fria de personer som erkände och inte att bara sätta dit den riktiga gärningsmannen. Har Sverige missat det?
svtplay.se


Jag minns att Johan Asplunds föräldrar vägrade tro att det var Bergwall som begått mordet och att de ville att polisen skulle lägga energi på att hitta den riktiga förövaren. Jag förstår dem att de vill ha skadestånd med tanke på hur många gånger de överklagade och hur de förgäves försökte få någon att kolla upp felen de ansåg vara gjorda. De var säkra på sin sak och nu visar det sig att de hade rätt. För mig känns det som att vissa personer skulle göra vad som helst för att inte ändra domen. Det känns kanske bättre för vissa att någon sitter bakom lås och bom för ett brott även om det inte är rätt person.

Thomas Quick är en person som jag hörde mycket om under min uppväxt. Det var ständigt på nyheterna och det var på något sätt fantastiskt att polisen lyckades lösa alla dessa brott. Han är nu enbart en man som suttit inlåst för att hans psyke inte är riktigt bra. Så får inte ett rättssystem fungera, det är skandal.

I några av alla de rättegångar jag suttit på har det känts självklart att den som sitter på den anklagades bänk har varit skyldig men utan bevis går det inte att döma någon. Att bara gå på någons ord fungerar inte. Quick/Bergwall är för all framtid känd av det svenska folket. Alla som hör det namnet kan se bilden av honom framför sig och nu visar det sig att han har inte begått något av de åtta brott han var dömd för. Jag tror att sådant här är väldigt känsligt. Speciellt med tanke på att Råström blev dömd av granskningsnämnden för att hans dokumentär inte var saklig. Han hade rätt men får inte uppleva det.
Sådana här fall är anledningen till att jag inte vill ha dödsstraffet.
Han hade garanterat varit avrättad om det var så att vi hade haft detta straff.

Det finns alltså åtta olösta mord till i Sverige.
Tyvärr kan inte någon dömas för dem då de är begångna innan 1985.
Gör om och gör rätt.

http://www.expressen.se/nyheter/sture-bergwalls-strid-med-lakarna/
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article17230435.ab
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hannes_R%C3%A5stam
http://sv.wikipedia.org/wiki/Thomas_Quick
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=5604998