lördag 3 augusti 2013

En av Sveriges största!

Jag har lyssnat på LeMarc i snart tio års tid och han är för mig en av de största svenska artisterna. Hans texter kan sätta fingret exakt på en känsla eller en tanke. Hans skivor trängs med Afzelius och Melissa Horn i köket och är de som oftast återkommer. Jag spelar dem med jämna mellanrum.
 
I min hall är en av hans texter skrivna och det är nog den fras i en låt som betytt mest för mig. Orden inger hopp även när man känner att det inte är så och jag stannar ofta till för att läsa den. Allt fixar sig alltid på något sätt. Det finns en mening med allt även om det inte känns så när det är jobbigt.
 
Ifrån ett vidöppet fönster
Blickar jag bara ut,
Snart kommer nog regnet
Men också det tar slut.
Jag sörjer inget jag saknar
Är glad för det jag har
Är bara lycklig att jag lever
Ja, att jag finns kvar
/Så gott att må gott igen
 
sverigesradio.se
Den finns där för att påminna mig om att när det känns som värst kan det inte bli värre. Vad som än händer så kunde jag haft det värre. Det är så lätt att gnälla över att något inte känns bra. Till sist är det ändå så att jag har tak över huvudet, mat varje dag, en familj och vänner som alltid bryr sig.
 
LeMarc är en stor poet som jag ser det och det har uppmärksammats genom grammisar mer än en gång. Han kan få ihop en text på samma sätt som Evert Taube. De har inte samma sorts texter och inte samma tankar bakom dem men de har mycket gemensamt ändå.
 
Stilla driver du från land
Ut i bottenlösa blå
Och jag vet hur du är ensam
Hur ingen annan kan förstå

Jag försöker gå bredvid dig
Jag har krafter kvar att blåsa mod
Och som ett outtalat löfte
Så mycket starkare än ord

Ge inte upp låt ingen slå dig
Du är större än du tror
Va inte rädd du har ett löfte
Så mycket starkare än ord

Du bär ett ok på dina axlar
Du bär en skuld som inte tillhör dig
Och tvivel siktar mot din tinning
Så höj din blick och se att du har mig

Dina våndor ska snart lätta
Så ge din själ en smula ro
Du har ett språk du inte känner
Så mycket starkare än ord
/Starkare än ord
 
När man lyssnar igenom hans olika skivor kan man höra hur han har förändrats. Mycket av den musik som jag lyssnar på kommenteras av de jag har nära. Oftast kommer åsikterna om att det är deprimerande musik men jag tycker att de är bra. Jag lyssnar gärna på upptempomusik och kan längta ut till ett dansgolv bara för att dansa men det är den lugna musiken jag vill ha när jag är hemma och skriver eller läser. Jag tycker inte om tystnaden och vill alltid ha något ljud runt mig.
 
Jag drömmer jag är i en bottenlös sjö
Jag sjunker så fort, jag är rädd för att dö
Mina fötter söker fäste, mina händer söker hoppet
Jag kan vara stor som en allsmäktig gud
Sedan blir jag hjälplöst sårbar, helt utan hud
Jag ser ingenting i spegeln, inte ens konturer
Så vem är jag nu?
/Närmare gränsen
 
Lyssnar du inte på LeMarc så ge honom en chans. De kursiva texterna ovan är hans och är några av de låtar med honom jag tycker mest om.