lördag 17 augusti 2013

Förstatliga skolan?

Björklund tog i sitt sommartal upp att han vill förstatliga skolan igen. Skolan är min arbetsplats och har varit i många år. Innan dess läste jag i väldigt många år och kommer snart börja igen. Jag kan inte påstå att jag minns någon skillnad då jag anser mig för ung för att kunna det. Jag var åtta år när socialdemokraterna kommunaliserade skolan.

Då jag jobbat runt på de flesta skolor i alla närliggande kommuner samt min egen hör jag väldigt mycket av vad mina kollegor säger och, som jag uppfattar det, är en stor del av dem för ett återförstatligande. Jag har inget att jämföra med men känner att det nog inte är fel att se över det om det nu är en majoritet som vill det.

home.swipnet.se
Jag vill ha ordning och reda i skolan även om jag inte störs av ljud. Jag har aldrig haft problem med att ha de "stökiga" ämnen som många undviker. Jag trivs med att ha både idrott och musik samt andra estetiska ämnen. De fria ämnena låter ofta mer än de vanliga där du ska läsa och skriva. Jag har haft längre vikariat som syslöjdslärare och börjar mitt nya jobb som musiklärare nästa vecka. Jag hör inte så bra på mitt högra öra och har en förmåga att totalt stänga av ljud vilket förmodligen förenklar det en hel del för mig. Jag tycker nästan att det är enklare att ha dessa lektioner då det innebär mycket rörelse och blir ett avbrott för eleverna.

Jag anser dock att det har gått till överdrift i skolan. Lärare idag ska inte bara vara lärare utan en sorts extraförälder när det är något. Det går inte att bara välja bort detta och många gånger kan det ta större delar av en lektion att försöka reda upp saker som hänt på fritiden. Jag anser inte det vara skolans ansvar utan föräldrarnas. I skolan är eleverna för att lära sig saker och inte grunderna i uppfostran. Jag tycker det var fruktansvärt som det var förr när läraren hade total makt och kunde slå sina elever och så vill jag inte ha det men så slappt som det är idag borde det dock inte vara.

Jag tror nog att ett förstatligande av skolan kan vara positivt på det sätt att det finns en mer övergripande tanke och genomförandeplan. Jag tycker att barn ska få vara barn men samtidigt sägs det att barn är betydligt bättre på att lära sig så på det sättet borde det nästan vara tuffare när de är små. Jag läste förutom svenska och engelska, spanska och tyska i skolan. Dessa sitter hyfsat. Jag har dock som vuxen försökt läsa in både arabiska och finska utan någon större framgång då det är svårt när det finns ytterst få personer att träna språket på. Statistik säger att kunskapsnivån i skolan sjönk med nästan ett skolår från nittiotalet och tio år framåt vilket borde visa på att något blev riktigt fel. Jag tror absolut inte på en läxfri skola som vänstern försöker föra fram utan tror snarare att med en förändring och sedan föräldrar som engagerar sig så kan vår kunskapsnivå öka igen.
Jag vet inte om en kommunal eller statlig skola är bäst men tror att en förändring omöjligt kan göra skolan sämre.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5614215