onsdag 28 augusti 2013

Förbud mot farliga djur!?

Med jämna mellanrum hör man om djur som har gått till attack mot en människa. Sist det uppmärksammades var det en pytonorm som kvävt ihjäl två pojkar i Kanada. Det är fruktansvärt.
Danmark beslutade 2010 att förbjuda vissa hundraser.

Jag tror att arvet spelar in även om jag är säker på att det mesta handlar om hur bra koll ägaren har på hunden. Jag är dock inte emot att en liknande lag införs i Sverige. Dessa tre år i Danmark har visat att attackerna mot andra djur har gått ner då de hundar som flest gånger gjort detta nu är förbjudna.
Listan på hundraser som blev förbjudna var dessa:
dayviews.com


• Pitbullterrier
• Amerikansk Staffordshire terrier
• Tosa
• Amerikansk bulldogg
• Fila brasileiro
• Dogo argentino
• Boerboel
• Kangal
• Centralasiatisk ovtjarka
• Kaukasisk ovtjarka
• Sydrysk ovtjarka
• Tornjak
• Sarplaninac

Utöver dessa godkändes inte några blandraser med dessa raser i sig. Den hund jag reagerar mest mot är Ovtjarka. Det är ingen hund utan en björn i mina ögon och de används bland annat i minkfarmar som skydd mot intrång. Hade jag någon gång tänkt tanken på att ta mig in i en farm nattetid hade jag ändrat mig väldigt snabbt. De är hur stora som helst och anledningen man har dem är för att vakta med.

Utöver hundar kunde jag även sett ett förbud mot andra farliga djur. Jag kan inte se meningen med varför man ska ha ett farligt djur. Om det sen är hund, orm, ödlor, spindlar etc spelar ingen roll.
Jag anser det i grund och botten vara upp till var och en men när det är så att andra kan bli utsatta av dina val är det inte längre ok. Sedan jag var liten har dessa djur stått på min egen önskelista. Ormar, ödlor och spindlar. Aldrig något gulligt med päls. Besvikelsen var lika stor varje år men reser man mycket är inte djur att rekommendera och speciellt då inte ett djur som ingen vågar passa.

Jag är fullt medveten att även om ett djur tillhör något av ovanstående alternativ kan de vara de finaste familjedjur och i Danmark har det gjorts så att de som redan hade ett djur från någon av dessa raser fick behålla dem men var tvungna att ha munskydd på dem. Det är helt ok för mig.
Jag hade dock förmodligen ställt mig positiv mot ett förbud enbart av det skälet att det inte ska få hända sådana olyckor.

http://www.expressen.se/husdjur/danmarks-forbud-mot-kamphundar-hjalper/
http://www.expressen.se/nyheter/de-har-hundraserna-forbjuds-i-danmark/
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/obduktionsrapport-pojkarna-kvavdes_8404214.svd
http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/750821-pojke-skulle-hamta-glass-dodades-av-hund
http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-23653467