torsdag 30 januari 2014

Fler lärare behövs!

Arbetslösheten är hög och många ungdomar saknar jobb. I en intervju i radio Blekinge förra veckan intervjuades ungdomar om vad de tyckte. Tre ungdomar berättade att de inte hade jobb trots att de tagit studenten förra våren.

När jag hör detta undrar jag vart i hela världen föräldrarna håller hus. Deras roll är att hjälpa ungdomarna till bra val och hjälp. Att ta studenten är inget märkvärdigt idag och är något de allra flesta gör. Det innebär inte jobb och jag som arbetsgivare, om jag hade varit det, skulle aldrig anställt någon som bara har varit hemma efter studenten och sökt jobb. Det kanske inte är de "bästa" jobben som finns när man är helt outbildad men ett jobb är ett jobb!
Jag har jobbat med i princip allt som räknas som mindre bra jobb, men jag har jobbat. Hellre något jobb än inget. Vill man inte jobba är det bara till att läsa.
Det finns inte så många andra alternativ.
Självklart är det så att det finns ungdomar som inte får jobb och det säger jag inget om. Jag tycker dock det är väldigt märkligt att det finns många som tror att jobben ska trilla över en.

Arbetslösheten är hög för de jobb som kräver utbildning och senast igår visade de statistik över hur många det fattades inom vissa yrken medan andra var helt överrepresenterade.
Om det nu går att se, att det inte inom de närmsta tjugo åren behöver utbildas journalister, varför väljer man då att läsa till detta? Det kan ju inte vara en överraskning att man inte får jobb sen.
Varför då inte läsa till något där det behövs arbetskraft?
kau.se
Inom matte och no-ämnen är det kris. Det finns ytterst få lärare och antalet minskar då många går i pension. Hur kan det då vara så, att många lärare klagar över att det inte finns jobb?
Det finns jobb. Kanske inte på heltid och kanske inte med exakt det man vill men något finns det.
Det nya skolsystemet som gör att det ska finnas ämneslärare har ställt till det. Jag inser också det och jag är en av dem som hamnar i kläm men jag anser att den ende som kan göra något åt det är jag, ingen annan. Därför har jag börjat läsa igen. Jag läser in de ämnen som jag fattas för att kunna undervisa i en klass för det är det jag vill.
Jag tror inte systemet med att ha ämneslärare på låg och mellanstadiet är bra. Ur en vinkel är det bra för läraren då denne slipper att skriva så många olika matriser och sorters omdömen. Å andra sidan kan jag inte tänka mig något tristare än att ständigt undervisa i samma ämnen. Om och om igen.
Det kan vara bra för eleverna med en lärare som är riktigt vass på sitt ämne men å andra sidan är det rätt svårt att inte kunna den kunskap som lärs ut på låg och mellanstadiet.

Det är kris på lärare i ma/no. Varför väljer så få att läsa in detta på lärarlyftet då?
Vad är det som gör att man hellre stannar kvar och gnäller?

Jag tycker lärarlyftet är kanonbra och när jag nu läser där själv kan jag verkligen inte förstå varför inte fler gör det. Den dag jag är klar, om ett år, kommer jag fortsätta att läsa in ämnen för det finns få saker som är så fördummande som att bara sätta sig och luta sig tillbaka.
Detta är i sin tur, som jag ser det, dåligt för eleverna och det är till syvende och sist så att lärarna är till för eleverna och inte tvärtom. Jag hoppas att fler väljer att fortbilda sig!
Kunskap är makt.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/intresset-for-lararlyftet-sjunker-1