torsdag 16 januari 2014

En hyllning till Aaliyah!

Idag skulle hon fyllt 35 men blev bara 22 år och tiden går helt sjukt snabbt. Det är redan tretton år sedan hennes liv tog slut och av någon anledning minns jag när "nyheten" om henne död kom upp. En av anledningarna har förmodligen varit att hon bara var några år äldre än mig, att jag tyckte om hennes musik och att jag avskyr när människor dör.


whitegadget.com
I samma veva som hon omkom i en flygolycka hade jag en vän som körde ihjäl sig och det är ofta jag tänker på hur annorlunda mycket kunde vara. Hade inte hennes pilot varit hög, hade inte..
Aaliyah hade hela livet framför sig och hade förmodligen blivit lika stor som Britney Spears är idag, även om hon inte alls är inom samma genre.

Jag har alltid älskat all sorts musik och har en enorm skivsamling. Med tiden har den sackat efter men idag köper få människor cd-skivor. Jag köper dem när det är ett speciellt band där jag vill ha en komplett samling men inte annars. Alla "Absolute"-skivorna som var så populära i min ungdom kan omöjligt sälja idag. Vi hade till och med en egen cd-affär i lilla Sölvesborg men tiderna förändras.

Aaliyah räknas som en av de personer som förde fram den nya R&B:n och jag älskar denna genre! Jag lyssnar mest på musik, som enligt mina nära är "jag vill ta mitt liv-musik" men mycket tid ägnas åt rap, hiphop och r&b då det finns ett helt annat gung i denna musik jämfört med mycket annan musik. Reggaen har många gånga samma gång och jag älskar det!
hellobeautiful.com
Jag brukar beskriva mig som en reinkarnerad hippie och gällande musiksmaken stämmer det många gånger. Börjar jag lyssna på en viss sorts musik så kan jag fastna i det lyssnandet i många veckor där jag till och med skippar fröken Horn och Winnerbäck.

Tyvärr känns det som att mycket av denna musik många gånger har svårt att slå sig in i Sverige om de inte råkar bli en superhit med en gång för då tjatas de sönder och samman.

Jag vill ägna detta inlägg åt ett liv som varade alldeles för kort tid i detta jordeliv, åt hennes familj och den musik hon gjorde som än idag finns kvar.
Vila i frid Aaliyah och grattis på 35-årsdagen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aaliyah

Aaliyah - Try again
http://www.youtube.com/watch?v=xcIvIladNnQ

Kraschen:
http://www.youtube.com/watch?v=5sovCyLsGSA