fredag 31 januari 2014

Ett bra exempel på att traditioner bör förnyas.

Masslakt. Precis så beskrivs det och det är nog första och sista gången jag kommer hålla med Djurens rätt. Färöarna räknas som ett modernt land men en sådan här sak visar tydligt på att det finns för mycket gammalt tänk kvar.

Jag säger ingenting om att man dödar djur. Jag har full förståelse för att de flesta människor äter kött och vill det. Det är upp till varje person. Jag bryr mig egentligen inte varför djuren dödas heller, om det är till just mat eller om det är för pälsens skull. Det ska dock ske humant.
Bilderna på detta visar ingen human slakt i mina ögon.

svt.se
Att ett land sedan dödar och äter djur, som olika instanser dömt ut då köttet inte är hälsosamt utan direkt skadligt för människor, är för mig ännu märkligare. Ett modernt land som behåller en tradition för att man har haft den sedan 1500-talet. Med detta menar jag inte att alla traditioner är av ondo ens om de kommer från denna tid. Vårt smörgåsbord räknas vara från samma tidsålder även om det då benämndes som ett brännvinsbord men vi har dock ändrat och modifierat den för att bättre passa med vår nutid och det förändras ständigt till skillnad från denna masslakt av djur.

Varför slakta en massa djur för sitt kött när det inte är bra att äta köttet?
Mina tankar går till mina resor i Asien där man både åt och drack det ena efter det andra märkliga för att traditionen sa att det var bra för kroppen. I Sverige sa man förr att mögligt bröd gjorde den som åt det stark men jag har svårt för att se någon sanning i det.
Jag är hellre svag om det skulle visa sig vara sant.

Jag inser att många gamla traditioner bygger på det faktum att det var svårt att få tag i mat och att svält rådde. De var tvingade att äta allt och inget kastades. Jag tycker inte att man ska kasta mat nu heller men skulle brödet mögla skulle jag inte äta det. Jag förstår att de som bor på Färöarna åt grindvalar för 500 år sedan men inte nu. Vad har hänt med upplysningen?
Varför välja att leva kvar i dåtiden när det uppenbart inte längre stämmer?

Jag hoppas verkligen de slutar med detta på samma sätt som jag tycker att Japan ska sluta sin slakt av delfiner. Hade de åtminstone använt deras hud till något speciellt så kanske, men inte under de former det är i nuläget.

http://www.svt.se/nyheter/varlden/kedjebrev-om-masslakt-uppror