fredag 7 mars 2014

Dax att införa röstplikt?

Ska Sverige tvinga människor till att gå och rösta?
Det kan man undra och många gånger funderar jag över om det inte hade varit helt fel. Att rösta är en rättighet i en demokrati men varför inte en skyldighet?

Australien har röstplikt och att inte gå och lägga sin röst innebär böter eller annan påföljd. Skulle du inte gå och rösta är det få saker som godkänner att du inte har närvarat. Skulle du vara student och boende i en annan del av världen klarar du dig eller om du skulle ligga inlagd med respirator på sjukhus men ungefär där går gränsen vilket förklarar deras extremt höga deltagande.

2014 kommer för Sveriges del vara ett supervalår. Vi har både EU-valet och sedan det vanliga valet i september. Alla politiska partier laddar för fullt då det förstnämnda valet inte är något många väljer att rösta till. Rösträtten är det viktigaste och finaste vi har men ändå väljer många att inte utnyttja den.

EU-upplysningen.se
För min del kunde vi infört röstplikt. Med det menar jag inte att vi ska tvinga människor att rösta om de verkligen inte vet på vilket parti de vill rösta men de ska då komma och rösta blankt. Jag ser inget problem alls i detta. Jag vet och inser dock att vi har ett otroligt högt deltagande i vårt riksdagsval och har det på frivillig väg, vilket är bra. Vi ligger på strax under 90 procents deltagande i riksdagsvalet vilket är riktigt bra. Här hade det inte behövts något tvång men till EU-valet är samma siffor runt 45 procent.
Jag har all respekt för att människor inte vill ha EU och därför inte anser att de ska rösta men det borde då även för dem vara en självklarhet att lägga en blank röst för att visa någon form av missnöje mot systemet. Röstar man inte kan man inte gnälla!
Gnälla är något som många är väldigt glada för i vårt avlånga land.

EU är för många något långt bort och som vanligt tänker jag skylla media för mycket av det problemet. Inte allt, men en hel del. Det tas massvis med beslut i EU men de enda som någonsin når svenska folket är rubrikerna i skvallerpressen som berättar att gurkor inte får vara böjda och jordgubbarna inte får se ut på ett visst sätt. De större besluten och många av de fördelar som finns med EU nämner man inte.
Jag är själv inte odelat positiv till EU och kan reta mig på vissa saker men jag anser ändå att det är viktigt att Sverige är med i detta. Jag anser att fördelarna väger upp nackdelarna.
En av de dummaste sakerna med EU anser jag dock vara svårigheten att leta upp besluten och handlingarna på ett vettigt sätt. Sveriges riksdags sida är fantastiskt bra på detta och jag önskar att deras var likadan.

Min uppmaning till alla er därute är dock väldigt enkel: Oavsett vad du tycker, RÖSTA!

http://www.landguiden.se/Lander/Oceanien/Australien/Politiskt-System
http://www.landguiden.se/Lander/Europa/Sverige/Politiskt-System