söndag 23 mars 2014

Media i ett nötskal?

Kan du lita på nyheterna?
Uppenbarligen inte.

Just media är ett av mina favoritämnen, tyvärr. Jag hade helst inte velat att det var så.
Det är dock så att så länge jag upplever dem partiska och i många fall enfaldiga kan jag inte låta bli. Nu fick jag en anledning till och jag gläds åt att det är fler som har reagerat.

Problemet med att vara förtroendevald och kritisera media är uppenbar.
Det är som att hugga av sin egen hand eller bita den hand som föder en då media är det bästa sättet att nå ut till sina väljare. Media kan vinkla och visa den sida varje person behöver för att ta sig framåt.
Media är också de som kommer hänga dig den dag du begår ett misstag eller gör ett fel.
I slutändan är den som är politiskt aktiv och vill ta sig någonstans beroende av dem.

Jag anser dock, trots detta, att jag måste kritisera likväl som jag måste säga när jag tycker att någonting är bra. Jag tittar och använder de flesta media men främst radion. Jag lyssnar då i princip aldrig på kommersiell radio utan det är radio Blekinge och P4 alternativ P3 eller P1.
Jag läser minst två tidningar och ser nyheterna på play varje dag.
Jag måste hålla mig ajour.
Därutöver använder jag till viss del de social medierna.

Hur ska någon då veta om nyheten som publiceras är korrekt?
Det är i princip omöjligt att veta och artikeln nedan visar verkligen på detta.
Sunt förnuft är det enda som kan komma in.

Jag hade gärna sett att det hade kommit in fler kontroller och bättre media.
Opartisk media som jag kan lita på.
Jag väntar hellre ett par timmar med nyheten för att att få den korrekt istället.

http://www.svt.se/nyheter/#sverige/han-blaste-medierna?&_suid=13953886042000059263604030033