söndag 16 mars 2014

Den fantastiska vindkraften.

Vissa saker förstår jag inte. Glädjen i vindkraften är en av dem.
Att jag tycker de är rent estetiskt fula spelar ingen roll i sammanhanget för jag kan inte påstå att kärnkraftverken är så vackra heller. Det finns dock betydligt fler vindkraftverk än kärnkraftverk. Varför har jag aldrig förstått och kommer förmodligen inte göra heller då jag inte anser att vindkraften i den form som finns idag är den bästa.
Jag kan inte se meningen med att ge subventioner till någonting som inte är lönsamt.

wikipedia.se
Att Vattenfall vill satsa mer på kolkraften ser jag som en katastrof men att sluta satsa på vindkraften ser jag som en vinst. Jag har läst på väldigt mycket om de olika energikällorna och har länge varit kritisk till hur man kan välja att ge så mycket pengar till något som inte är lönsamt i sig själv. Nu ser vi effekten av just detta.

Vi ska tänka på miljön?
Självklart!
Jag tror dock inte att miljötänk går genom energi som inte fungerar.
Tittar man på de olika källor som finns är fortfarande kärnkraften väldigt miljövänlig.
Vattenkraften går inte att bygga ut men jag ser stora potentialer i vågkraften.
Den syns inte men ska vara effektiv.

Jag minns när jag som yngre åkte genom Europa och tittade på alla vindkraftverk som satts upp och kände likadant då som nu med den skillnad att jag nu även vet att de inte genererar tillräckligt med energi för att försörja oss såvida vi inte vill gå tillbaka till hästochvagn-stadiet. Jag är inte intresserad av det. Jag är inte heller intresserad av att alla ska behöva släcka ner och att industrierna ska vara beroende av energi från källor som kanske inte levererar det de ska.
Vi behöver riktigt energi från säkra källor och precis därför tycker jag det bästa av allt med Vattenfall just nu är att de tänker satsa på kärnkraftverken.
Det smartaste beslutet på väldigt länge.

http://www.svt.se/nyheter/val2014/vindkraftsatsning-halveras