fredag 14 mars 2014

Polisens roll i samhället.

Blinkar du och varnar dem du möter för en kommande kontroll?
I höstas skickade någon polisstation på Facebook runt en länk där de sa till människor att de inte skulle blinka och varna mötande trafik om kontroller. Anledningen var då att man skulle varna de personer som var alkohol och/eller drogpåverkade som då skulle vända om. Det är egentligen inte detta jag ska skriva om men tillåt mig tvivla på att detta sker. Jag har svårt att se en full eller påverkad människa vara så klar att de klarar att manövrera runt bilen och sticka på den gissningsvis upp till två kilometer långa sträcka efteråt någon varnar.

Det kanske är så att polisen ska tänka om, eller rättare sagt deras överordnade som bestämmer vad de ska göra? Varnar människor varandra, kanske polisen skulle ändra taktik?
Siffror jag har sett visar att det är lika många rattfyllon som taxichaufförer i Sverige varje dag, runt 16 000. Mig veterligen har ingen av dessa åkt dit av en fartkamera på stolpe längs en väg. Ändå prioriteras de. Dessa personer tas av att polisen stannar och stoppar varenda bil på en sträcka. Ställ er på båda hållen och plocka alla. Varenda en och gör det alla dagar överallt.
Där kommer problemet. Vi har inte så många poliser och det vi har, har tvingats prioritera andra saker. Egentligen inte polisen för de gör sitt jobb, utan deras överordnade.

Jag tänker nu jämföra. Mitt älskade Spanien, det finns inget som du.
I Sverige hade vi 2012 strax över 28 000 anställda poliser.

I Spanien har du tre instanser; Policia local, Guardia Civil och Policia Nacional.
Här är skillnaderna:
Policia local är den lokala polisen som ansvarar för allt lokalt. Snatterier, parkeringsböter etc. De ska vara minst en anställd på tusen invånare och det är kommunen som betalar deras löner.
Guardia Civil ä civilgardet som ansvarar för narkotikasmuggling, människohandel samt trafiken, hastigheter och kontroll av "klarheten" med mera. De är 70 000 anställda i hela landet.
bt.se
Polica Nacional är den nationella polisen som ansvarar för utredningar av olika slag. De är tvingade att ha en station i varje stad med fler än 25 000 invånare.

Spanien har cirka 44,7 miljoner människor boende i sitt land vilket gör 44 700 anställda inom Policia local.
Sammanlagt finns det alltså 114 700 poliser i Spanien som är ute på vägarna. Utöver dem finns det de som utreder och håller i utredningar. Det är alltså en polis ute på vägarna för var 389e invånare.
I Sverige är samma siffra en polis per var 344 invånare inkluderat de som jobbar på kontoret men det hittar jag inte hur många det är. Av de poliser som finns i vårt avlånga land tror jag dock många befinner sig bakom ett skrivbord.
Vi har alltså högre andel poliser per invånare om man ser det såhär, dock är inte den nationella polisen inräknad i Spanien.

Varför ser jag då så sällan poliser i Sverige? De jag ser gömmer sig med en fartkamera eller står och vaktar en fotbollsmatch.
Sist jag var i Spanien räknade jag första dagen där till två gående poliser, sex mcpoliser, tre polishelikoptrar sedan elva polisbilar från lokalpolisen och civilgardet.
Hur kan detta komma sig?

Som jag ser det, väldigt enkelt. Våra länder har olika prioriteringar.
Vilket land tycker jag har bäst prioriteringar?
Take one guess..