onsdag 12 mars 2014

Närproducerat eller inte?

Svenskt kött? Eller danskt? Varför inte en oxfilé från Brasilien?
Många är händerna och rösterna som höjs över att vi ska köpa närproducerat och svenskt.

Jag har alltid ifrågasatt om svenskt alltid är bäst och förmodligen på grund av att jag varit stora delar av mitt liv i Spanien. Jag har aldrig sett något fel i deras produkter och har inte förstått varför jag tvunget skulle premiera det svenska. Jag försöker att köpa svenskt i den mån det går men ifrågasätta vissa saker kan jag inte låta bli. Varför skulle en oxe ha det sämre i Brasilien framför Sverige? Ärligt, Pampas låter inte fel. Det gäller dessutom inte bara kött utan allt annat också.
Häromdagen satt jag och åt framför teven när jag tittade på vad jag hade framför mig. Jordgubbar från Mexico, tomater från Spanien (världens godaste kvisttomater) och te från Sri Lanka eller något annat varmt land. Närproducerat? Nej. Eller jo, beroende på vem som ser på det.

För några år sedan, innan jag bestämde mig för att barn under mitt tak aldrig skulle äta burkmat, läste jag igenom alla burkarna. Förutom det fakta att de höll i många år  utan att stå kallt så var den ekologiska och närproducerade burken från norra Sverige. Det är med andra ord varken närproducerat eller ekologiskt i mina ögon. Jag förväntade mig att åtminstone maten i burken skulle vara härifrån men nej. Den var från området där burken förslutits. Är det bara ett sätt att lura tanken då? Eller konsumenten?

I en väldigt intressant föreläsning i helgen lyssnade jag på just detta ämne. Tänk ordet närproducerat. Tänk sedan att alla tänker så. Tänk sedan att Sverige ligger i ett kallt hörn av världen. Är vi beredda att endast äta svenska produkter? Aldrig mer apelsiner, bananer eller citroner vintertid och skulle någon kunna odla det, till ett väldigt högt pris. Hade du köpt det?
Var går gränsen?

Italienarna diskuterar att de måste ha närproducerat men hos dem är ämnet närproducerade kläder. De bryr sig inte så mycket om maten men det kan ha att göra med att deras klimat tillåter mycket av de frukter som hade blivit exotiska för oss om vi stängt gränserna.

Vi har öppna gränser. Ja. Jag tycker vi ska ha det. Jag vill inte enbart leva på produkter gjorda i Sverige för då hade jag flyttat till Spanien. Kläderna jag köper kommer kanske från Afghanistan, kiwin från Nya Zeland och tomaterna från Spanien men ärligt talat kan jag inte tänka mig att detta alternativ inte skulle finnas. Scandic har finska ägg. Ja, då får vi se till att det blir så lönsamt för konsumenten att de inte köper finska ägg men att stänga gränserna? Nej.
Jag tror landstänket i den bemärkelse som finns nu ska sättas åt sidan inom detta och istället se till större delar. Självklart ska inte grönsaker, kött etc skeppas runt hela världen när den kommer härifrån men att försöka lagstadga om att vi skulle handla mer närproducerat, är dumt. Alla hinder är för mig fel för tänk tanken, att alla andra länder gjorde likadant.

Jag är inte odelat postitiv till EU men mina skygglappar är inte så stora att jag tror allt hade blivit bättre med en tillbakagång till tullar mellan länderna. Hade du velat ha det nu?
Nu när vanan finns att sätta sig i bilen och inom några timmar vara i Tyskland? Utan problem eller krångel?

http://www.svt.se/nyheter/#regionalt/vastnytt/finska-agg-pa-scandic?&_suid=139457516860909581248637469075
http://www.handla-narproducerat.com/narproducerat.php