måndag 10 mars 2014

Miljöpartiets popularitet.

Miljöpartiet är det parti som står längst ifrån sina väljare. Deras flesta väljare återfinns i större städer trots att de anser sig vara det parti som värnar mest om miljön.
Att de står längst ifrån sina väljare bygger SCB på de som är valda jämfört med vilka som röstar på dem.

Miljöpartiet har hög andel högutbildade och det får vara jag som är märklig då men en utbildning slår lika högt i mina ögon som att sparka på en boll. Utan att förringa bollen. Jag är utbildad och har fortsatt läsa i princip hela tiden sedan jag blev färdig. Jag anser mig inte bättre på något sätt för att jag har läst utan jag anser att livserfarenhet många gånger är viktigare och just min arbetslivserfarenhet är betydligt längre än mina studier. Jag har provat de flesta yrken. Att relativt utbildade människor röstar på miljöpartiet anser jag bygga på att de är just det. Utbildade. Utbildade med liten verklighetsförankring då de knappt har hunnit ut på arbetsmarknaden. Trots detta lever de i hybris och anser sig bättre än många andra och röstar därför på samvetspartiet som ska värna om barnens framtid.. gäsp. Människor som levt i sin fina studiemiljö i många år och har ägnat lite tid åt just det de vill värna, miljön.

Jag anser inte att en utbildad person är bättre på något sätt. Jag kan räkna upp hur många som helst i min umgängeskrets som valt att inte läsa trots att de både har haft tiden och kunskapen till det. De har dock gjort andra prioriteringar i sitt liv och så länge de mår bra anser jag dem ha gjort rätt. Man lever ett liv och då ska man göra det man anser bäst för sig själv. För mig är det att skaffa ett jobb som ger så mycket fritid som möjligt med familjen till en hyfsad inkomst. Jag kanske inte lever när jag ska fylla fyrtio år och hade inga planer på att läsa bort hela/halva mitt liv.

Partiet som går till val på höjd bensinskatt.
Partiet som tycker att skatten ska höjas för att det ska finnas ännu mer busstrafik i de större städerna. I en diskussion med en av partiets företrädare försökte jag förklara att utan bilen, trots att jag har en miljöbil, kan jag inte jobba för jag har valt att bo på landet. Med deras politik tjänar jag mer på att gå hem och stämpla. De anser då att det är bättre att jag går hem och lever på bidrag istället för att jobba. Vilket är bäst för samhället?
Vilket är bäst för min psykiska hälsa?
De vill göra det miljövänliga valet enklare. Jo, jag hade ju blivit mer miljövänlig genom att inte arbeta. Vi ska bara ha energi från miljövänliga alternativ. Funderat över vilken energi som hjälper vindkraften som är så starkt subventionerad idag? (Tänk kärnkraft)
För alla outbildade stackare föreställer bilden Platons grottliknelse.
Vi ser bara en skugga av världen eller som jag tänker den;
Mp ser inte klart.
Funderat över Sveriges plats i världen?
Ok att höja skatten för att det ska ägnas åt "välfärden". Aldrig tänkt på det innan? Inte funderat över hur bra det går för Sverige jämfört med de länder som har era bundsförvanter i styre? Hur låg arbetslösheten är jämfört med dessa länder?

När jag växte upp fick jag många gånger höra att kommunist blev man för att revoltera föräldrarna och jag undrar om detta är en försenad flummig reaktion på detta. Alla de som kom fram till att de skulle välja att läsa en stor del av sin "yngre" tid har nu blivit vuxna och röstar på miljöpartiet för att revoltera på något sätt.
Partiet leds av en "lärare". Jo, han och jag är lika gamla men gå in och kolla hur mycket han har jobbat. Killen som hade sin morfar till att diskutera/kommentera sina tal i teve.
Fridolin har jobbat i knappt två år som folkhögskolelärare. Alltså inte med barn utan med vuxna. Han är som jag född 1983 och i sina snart 31 år har han jobbat, vad jag kallar jobbat, i två år. Han har varit facklig och reporter utan utbildning (där hans politik passar in). Jag känner inte honom och uttalar mig inte om hans person men han är vad jag skulle kalla en politisk broiler. Han har inte jobbat på golvet någonstans eller med barn i skolan där du ska ha kontakt med föräldrar och andra anhöriga. Han har dock begåvats med talets gåva och gjorde som sin politik ville och lämnade landet för storstan.

Lösningen på miljöproblemen kommer inte utav att alla flyttar till städerna även om det är det de jobbar för med sin politik. Miljöpartiets politik bygger på att vi ska tänka med samvetet, på våra barn och barnbarn. Ja, hade jag blivit tvingad att rösta rödgrönt hade jag valt Vänsterpartiet framför detta parti som är det mest märkliga och verklighetsfrånvända partiet som jag ser det.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/SD-politikerna-mest-lika-sina-valjare/