torsdag 6 mars 2014

Det perfekt jämställda samhället genom toa?

Genom att sätta upp skyltar där inte bara en dam och en herre är med, har nu Rädda Barnens ungdomsförbund satt upp skyltar med en hen också. Tre figurer istället för två då de tycker att toaletterna ska bli gemensamma.

Suck. Finns det verkligen inte bättre saker att engagera sig i?
Tror de inte att det finns barn som är utsatta för Rysslands hot som kan få hjälp istället?
Där kommer nästa sak jag blir skeptisk till:
Rädda Barnen.
Vad ska Rädda Barnen göra?
Vad står de för?
Deras ungdomsförbund?

metro.se
"Rädda Barnens Ungdomsförbund är ett förbund där alla från 7- 25 år kan vara medlemmar. Vi är ett förbund av barn och unga för barn och unga, med verksamhet som bygger på frivilligt engagemang. Vi är ett religiöst och partipolitiskt obundet förbund, som kämpar för barnets rättigheter och för att Barnkonventionen, FN:s konvention om barnets rättigheter, ska efterlevas och respekteras."

Går man in på deras hemsida, som är länkad underst, kan man se att RBUF (ungdomsförbundet) är engagerat i feminism, revaprojektet, könsneutrala toaletter, de anser att plåster inte ska kallas hudfärgade och de tycker att rösträtten ska ändras.
Frågorna jag ställer mig då är:
Vet människor om att pengarna de skänker i tron att det ska gå till fattiga barn går till detta?
Vilka barn tänker på vilken färg/mönster ett plåster har? Det enda jag någonsin hört om plåster är vilken figur de vill ha på dem. Eller att det ska finnas en figur för ett kön som inte finns på toaletterna? Varför?
Jag har aldrig hört ett barn kommentera något av detta.
De vill att rösträtten ska sänkas till sexton år. Varför sexton? Deras medlemmar får ju gå med från sju års ålder och om de nu tycker barn och ungdomar ska ha samma rättigheter som vuxna, varför dra gränsen vid 16 år?

Skänker du sju kronor till Rädda Barnen går endast en krona fram och det är inte konstigt med den ofantliga lön direktörskan har. Är det detta någon vill betala till för ungdomsförbundet är garanterat en del av dem som delar på de sex kronorna som aldrig når utsatta barn i fattiga länder.

När jag hör att Rädda Barnen har ett ungdomsförbund, jag visste det inte tidigare, trodde jag i min enfald att det var för att se till barns bästa. På vilket sätt förbättras Sverige för barnen om toaletter blir könsneutrala?

Oavsett hur mycket människor försöker få fram "hen" så finns inte detta. Alla är på ett eller annat sätt en X eller Y-kromosom oavsett om man tycker att man känner sig så eller inte. Det finns inte en
W-kromosom, hen finns inte. Är det inte bättre då att lägga energin på barn som far illa? Kämpa för att förbättra för barn i Sverige på olika sätt?
Det finns så många barn som är utsatta på olika sätt så varför inte hjälpa dem?
Ut på skolorna och berätta att ni finns som stöd för dem men istället läggs krutet på att toaletter inte ska få tillägnas en man eller en kvinna. För många år sedan berättade en vän för mig som städade på en krog att de drog sticka om vem som skulle städa toaletten och nitlotten var att få städa tjejernas. Anledningen var att den toaletten var så mycket grisigare än killarnas.
Som denne vän då sa så visst, killarna kissade utanför men tjejer slängde allt möjligt på golvet, hällde ut dricka och klottrade då de oftast ägnade mer tid där inne.
Jag blir inte jätteförvånad.
Ska då killarna utsättas för detta? För så går det också att se det.
Det är alltid kö till en toalett för damer på krogen, inte herrarnas. I de fall det finns pissoar?
Mig veterligen är det nog rätt krångligt som tjej att använda den.

Jag hoppas verkligen att det händer något som gör att det läggs krut på saker för barn istället. Jag har ytterst svårt att se att barn tycker att könsneutrala toaletter är det viktigaste på jorden. Som Sven Melander så fint kom fram till, det vet väl alla att barn vill ha världsfred?
http://www.youtube.com/watch?v=hcxwTgEC7IM

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=5799578
http://www.raddabarnen.se/?gclid=CIr1lNmE-rwCFaTacgoda28A4w
http://rbuf.se/