torsdag 13 mars 2014

Upphandlingar och barns rättigheter.

Jag tänker ett steg längre. Det anser iallafall jag.
De sista dagarna har diskussionerna runt Stora Enso varit många och tro mig, jag ser alltid till barnets bästa och kan FNs barnkonvention utantill. Det finns få saker som engagerar mig så mycket som barn och deras bästa.

Oavsett om människor vill se det, påstår att det inte stämmer och säger att vi faktiskt går efter FNs barnkonvention, så är det så att många barn över vårt jordklot arbetar. Jag tycker inte att detta med att de arbetar är den hemska delen egentligen då jag anser att det finns värre öden för dem än att plocka papper, det finns barnprostitution. Självklart är inte allt svart eller vitt. Det är inte alltid så att det är de valen barnen har, arbete eller prostitution. Ändå är det vad jag har sett många gånger när jag har rest. Det är det jag fått berättat för mig när jag har varit i länder som inte har samma höga standard som vi har i Sverige.
unicef.se
Upphandlingarna i våra svenska landsting håller en hög standard och det finns även med att vi ska kunna avskeda det företag, som vunnit en upphandling, om det visar sig att de har barnarbetare i något led i sin produktion. Jättebra!
Här vill jag dock gå ett steg längre.
Varför inte ställa krav på att företaget ska se till att anställdas barn i de undre leden ska ha tillgång till skola? Varför inte ställa krav på att det ska vara drägligt för dessa barn? Så stor kostnadsskillnad kan det inte bli för dessa företag. Höjs standarden för dessa barn, kan de i sin tur hjälpa samhället de bor i.
På så sätt kan vi hjälpa dessa barn och vi som kunder vet att barnen har det bra.

Svaret jag får på detta när jag ställer frågan är att det inte går som det ser ut idag men att det faktiskt är bra, för nu ställer vi krav mot barnarbete. Vi ser alltså till att barn inte får arbeta och jag tycker det är jättebra, vad är alternativet?
Jag känner på ett sätt att detta är som att sätta skygglapparna på.
Vi ställer krav på ett företag men om de har barnarbetare är det enda som händer att de blir av med upphandlingen. Vad blir då alternativet för barnen? Familjerna?

I mitt Sverige, i min framtid, ställer vi inte bara krav på att det inte ska finns barnarbete i de fabriker som gör produkter till oss. Vi ser till att de barn som finns i fabrikers närområde längst ner i ledet, oavsett vilket land det är i, får det drägligt och det minsta vi kan begära är att barnen till de anställda (minst) ska få gå i skolan för att kunna förändra sin och familjens situation.
Vi bor alla på samma planet och vi är alla människor.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/stora-enso-kande-till-barnarbete_3344562.svd