torsdag 27 mars 2014

Tyck och tänk rätt så är du välkommen - Demokrati?

"Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter."
Detta står i den första artikeln i FNs deklaration om de mänskliga fri och rättigheterna.

För mig innebär det att alla, oavsett utseende, religion eller politisk tillhörighet ska sorteras under samma fack. Alla ska behandlas lika, eller olika.
Det är så ofta jag hör denna fras eller liknanade: "Jag tycker att alla människor är lika mycket värda.. MEN.. inte de som har åsikter som är rasistiska. Dem kan jag inte respektera."
Min sammanfattning av det är då: Du tycker inte att alla människor är lika mycket värda.
Ingen människa som tycker så kan säga att de anser alla människor lika mycket värda. Omöjligt.

aftonbladet.se
Ok, vem bestämmer vad som är rasistiskt?
Det finns väldigt tydliga definitioner på det:

"Rasism definieras i allmänhet som system av föreställningar, tro och förfaranden som baseras på en världsbild eller ideologi där människan är uppdelad i separata och exklusiva biologiska enheter som kallas raser."
"Ordet rasism kan i många fall användas i överförd mening, exempelvis baserat på hudfärg, kultur, art eller härstamning. Skillnaden behöver alltså inte avse just ras, utan det avgörande är principen att bedöma individer efter vilka de är och inte efter vad de gör."

Jag tror att det mest effektiva sättet att skapa nyfikenhet runt någonting är att stoppa informationen. Jag är helt övertygad om att alla människor själv kan hitta den information de vill men få saker är så bra som det personliga mötet för att skapa sig en åsikt.
I mina ögon bör det vara så att alla riksdagspartier behandlas på samma sätt.

Globala gymnasiet hade bjudit in alla partier i riksdagen plus Fi.
Varför fick Fi komma?
Anses de vara ok då? I allas ögon eller någras?
Alla partier var välkomna in utom Sdu. För mig är detta skrämmande.
Jag sympatiserar inte med dem men detta är som jag ser det ett stort hot mot demokratin.
Är du inte nyfiken om vad de ska säga, vad de vill eller tycker så gå där ifrån och låt dem inte få denna uppmärksamhet om och om igen. Tystnad är så mycket värre än skriken. Tänk om de istället möts av tystnad och att eleverna gick därifrån.
Varför ställa sig och skrika saker om dem som de själv säger att de inte står för?
Skrek de något efter vänsterpartiet?
Fi? Helt oförklarligt varför de över huvud taget var inbjudna.
Släpp in dem och låt dem säga sitt, precis som alla andra.
Behandla alla lika!

Jag är uppväxt med att jag fick bjuda alla eller ingen. Där var mitt val.
Hur ska skolan förklara vad demokrati är när alla minus en, plus en annan är välkomna!?
Det är helt sjukt i min värld.
Det finns få saker som kommer fram så mycket som funderingar när man inte låter alla komma till tals. Låt alla säga sitt för att sedan låta alla skaffa sin egen åsikt!
Det borde vara det normala och jag hoppas på att ledningen för skolan tar tag i detta.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/blockad-motte-sdu-vid-gymnasium
http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/skola/article18597178.ab
http://sv.wikipedia.org/wiki/Demokrati
 http://sv.wikipedia.org/wiki/De_demokratiska_fri-_och_r%C3%A4ttigheterna
http://sv.wikipedia.org/wiki/Diskriminering