torsdag 26 december 2019

Att skilja agnarna från vetet..

Gina Dirawi.
Hon gråter när hon berättar att hon slutat fira jul och att hon fick leva med fyra livvakter runt sig. Hon berättar hur mycket det påverkade hennes liv. Jag förstår det.
Jag vet inte hur det känns men jag kan förstå att det känns jobbigt.
Och, jag tycker det är hemskt att hon har tvingats ha det så.
Jag tror nämligen inte att våld löser några bekymmer alls och hat kommer inte fungera.
Hat kan vara en drivkraft för att förändra, men det löser inga bekymmer.
svt.se

Jag anser dock, att alla måste stå sitt kast.
Gina Dirawi har varit ur rutan sedan hon var julvärd.
Det var hatet kring att hon var julvärd som fick henne att må dåligt.
Jag fick verkligen fundera för jag minns att jag reagerar men inte varför.
Att hon var julvärd var enligt mig inte det stora bekymret, utan det var henne uttalanden om judar och Israel som skrämde mig fullständigt.
Strax efter de uttalanden så fick hon sedan uppdraget som julvärd.
Däri var bekymret.
Enligt mig var det inte hon som person som ställde till det, utan de åsikter hon gett uttryck för tidigare. Hon förskönande terrororganisationen Hamas och menade att Israels regering var som Hitler. Hon menade vidare att hela Israel var terrorister.

Jul firas i Sverige på grund av kristendomen.
Kristendomen kommer ur judendomen.
När hon som offentlig person uttalar sig hatiskt mot en hel grupp människor utifrån vilket land de kommer ifrån så är det rasism. Speciellt när det rör sig om en liten religiös grupp i Sverige som redan idag jagas för att de är just judar.
Flera reportage har berättat om att de flyr Sverige för det hat de får utstå.
Det hat Gina själv utstrålade, mötte sedan henne.
Då gråter hon.

Jag tror att alla människor kan göra fel och ska bli förlåtna.
Felen kan dock inte göras om gång på gång på gång för någonstans blir det konsekvenser.
Gina uttalade sig inte om judarna och Israel en gång, utan flera.
Sedan blev hon julvärd.

Jag tittar aldrig på julvärdarna men hon var säkert jättefin för hon ser bra ut och är trevlig, det jag har sett, i sättet. Det hjälps dock inte när det är ett skal som sedan döljer ett hat som råkar komma fram i omgångar. Hade hon gjort samma sak men tvärtom, alltså förskönat Hitler och hatat Palestina, så hade hon aldrig ha fått vara julvärd.

Självklart ska ingen behöva utstå hot men konstruktiv kritik är alltid ok.
Ett bra sätt att skydda sig från hat är att inte hota.
Hon hotade ett helt folk.
Jag hoppas att hon nu har blivit klokare med de extra år hon har fått samt att alla de som ständigt skriver okvädesord och trycker ned människor utifrån vad andra har gjort, slutar med detta.
Gina kan inte hjälpa vad hennes landsmän har gjort, hennes föräldrar eller syskon.
Hon får stå för vad hon har gjort.
Hon har bett om ursäkt och jag önskar henne lycka till in i mediavärlden igen.

https://www.svtplay.se/video/24905723/vad-hande-gina-dirawi
https://www.svt.se/kultur/gina-dirawi-om-julvardshatet-jag-fruktade-for-mitt-liv
https://www.svt.se/kultur/gina-dirawi-i-nytt-blasvader-efter-blogginlagg