tisdag 10 december 2019

Det sunda förnuftet vann.

Som alltid finns det två aspekter från mitt håll.
Dels det faktum att Cissi Wallin fälldes för grovt förtal, men även SVTs vinkling av det hela. Titta på skärmdumpen som jag har lagt som bild. Vad är den stora nyheten?
Att Wallin fälldes?
Nej..
Det är det samtliga artiklar i grunden bygger på men fokus har lagts på att Funcke, som jag visserligen gillar sedan tidningen Riksdag och Departement, skriver att hon lika gärna kunde ha blivit friad. Medias fokusering blir alltså det faktum att Wallin kunde ha friats, inte det påtagliga att hon faktiskt dömdes.
svt.se

Jag har ingen aning om vad som har hänt mellan Virtanen och Wallin.
Enligt mig har det inte med mig att göra och jag lägger mig inte i det.
Jag har dock protesterat högljutt sedan metoo tog fart.
Plötsligt var det ok med journalister som hackade mailadresser och konton, bara de fick fram några hemska människor. Domstolar och polis fick stå handfallna för media agerade både domare och bödel. Allt med så många klick som möjligt i fokus.
Med det menar jag att man väljer att misstolka vissa saker för att människor ska klicka på artikeln. Det i sin tur genererar ännu mer fel då de flesta bara läser ingressen av det de har öppnat.

Virtanen blev av med sitt arbete, sin lön och sitt liv.
Allt på grund av denna kvinna och vad hon påstod samt att han hade oturen att hamna mitt i den storm som drog igenom Sverige. Min uppfattning är att det i framtidens historieböcker kommer hänvisas till som en modern häxbränning.
Det finns visserligen varken eld eller glöd men processen är densamma.
Någon anklagar, fler håller med och den anklagade blir offentligt dömd.
Vattenproven är fulla med skotthål.

Jag tror denna dom kommer visa väldigt tydligt vad som gäller i framtiden.
För mig har det handlat om sunt förnuft från dag ett för i samma sekund någon säger att "tänk om det var din dotter, mamma, syster, svägerska.." så gör jag det motsatta.
Tänk om det var din son, din man eller bror som anklagades för något men var oskyldig.
Drevet kan knäcka den lugnaste.
Media borde bli ansvariga för att de bygger upp så mycket kring så lite.

Media skyddar dömda mördare, våldtäktsmän och dem som förgripit sig på barn men hänger ut människor som anklagats av någon men friats. Det finns ingen logik alls i det.
Domen är enligt mig helt rätt.

https://www.svt.se/kultur/nils-funcke-tingsrattens-argumentation-ar-svag
https://www.svt.se/kultur/i-dag-kommer-domen-i-wallin-virtanen-malet