tisdag 17 december 2019

Fel, värdelöst, meningslöst, missvisande, felaktigt..

Trodde verkligen någon att en endaste individ skulle bli nöjd över klimatmötet och det som gjordes där? Jag trodde det inte. Jag kunde skrivit detta för tre veckor sedan för precis som när det har varit final i schlagerfestivalen, så vinner alltid fel bidrag. Det ingår i spelet.
svt.se

Miljön.
Denna ständiga fråga som ska sätta griller i varenda människa.
Tyvärr är det likadant som i skolan när det kallas till någon form av möte: De som egentligen inte hade behövt kommer, medan de som borde varit där inte dyker upp.
Jag påstår att vi i Sverige är bland världens bästa länder i miljöfrågan.
Det kommer alltid finnas de som inte är nöjda.
De som kommer demonstrera men likt pridetågen så anser jag att det blir fel.
I länder där det är öppet och fritt, där slår man in öppna dörrar.
På miljömöten där alla faktiskt borde se hur Sverige jobbar, käbblas det om alla andra länder och vad de inte vill göra.

För mig är detta udda.
Om jag ska skriva en lista på allt jag INTE vill göra blir det rätt meningslöst.
Jag anser att man ska berätta vad man istället vill eller kan tänka sig att göra.
Jag har engagerat mig i hembygddsföreningen för att jag vill att mina barn ska få uppleva det jag upplevde. Det finns de som gnäller på att det händer för lite, men engagera sig kan de inte och när det händer något så finns det alltid fel.
Alltid gnäll.
Politiska partier går till val på vad de inte vill eller vad andra säger istället för att berätta vart man själv står. Jag har aldrig förstått meningen.

Göteborg. Det är det första jag tänker när jag hör EU-toppmöte eller klimatmöte.
De slog sönder hela avenyn. Alla dessa små trevliga individer som inte förstår vikten av demokrati.
Demokrati är långsamt.
Tyvärr.
Jag tror dock ändå att det finns en mening.

Jag har letat men hittar inga siffror på vad klimatmötet i Madrid kostade.
Jag skulle dock gissa på att den sammanlagda summan för mötet inte stoppar vid någon miljon.
Den stora frågan kanske egentligen då ska läggas på hur meningsfullt det är.
Som en Star Wars-fantast ser jag hur förhandlingarna bryter samman och hur krig utbryter.

Ska miljön bli bättre globalt?
Jag har ett förslag som jag har jagat politiskt utan att få det minsta förhör från någon. Miljöpartiet som anser sig vara världens bästa människor trots att de toppar flygsiffrorna, de sa också nej.

Jag tror inte att miljön är en kvick fix utan det måste till ett långsiktigt tänk.
Jag tror på företagarna och den kraft de kan driva igenom betydligt bättre än någon ledare eller demonstrationer, och mitt förslag är att Sverige i sina upphandlingar med andra länder ska skriva in krav på skolgång för anställdas barn. Klarar man inte det så ska det inte bli några avtal.

Exempelvis; Regionerna i Sverige. De ska köpa upp operationstänger. Dessa kostar trettio kronor styck och slängs efter användande för att det är billigare att köpa en ny än att desinfektera den. Dessa köps från låt säga Indien. Indien har inga krav på någonting men vi säger att barn inte får tillverka dessa. Stickprov visar ändå att det finns barnarbetare - vilket visserligen är bättre än barnprostitution, som är alternativet. Med mitt förslag skulle tängerna bli något dyrare men de hade då finansierat en skola för den fabrik där de tillverkas. Den skolan skulle hjälpt alla barn till arbetarna och i närliggande byar.
Min uppfattning är nämligen att kunskap är makt.
Vill vi förändra tänket så måste barnen gå i skolan.
De måste lära sig att läsa för att kunna ifrågasätta det sätt de lever på.
Detta sker inte över en natt utan det krävs generationsskifte.
När barnen ser hur världen fungerar kommer de sträva efter samma sak.

För helt logiskt.
Skulle du bry dig om en plastpåse i havet om du kämpade för att äta varje dag?
Man måste ha perspektiv och man måste förstå att grunden till demokrati och ett välfungerande samhälle, är att barn går i skolan.

Det är nu några kommer säga att det blir alldeles för dyrt och då måste man höja skatten.. men tänk nu på mötet som har varit. Vad kostade det?
Tänk på vad EU kostar Sverige varje år utan att vi tar tillbaka de pengarna.
Mitt förslag hade över tid förändrat varenda u-lands tänk.
Vi hade gett nästa generation chansen till ett bättre liv och hela planeten hade fått en bättre framtid.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/risk-for-ett-trakigt-kalas-pa-nasta-ars-klimatmote
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/miljoministern-besviken-pa-resultatet