lördag 21 december 2019

Galopptävling!

Nu minsann!
Nu ska alla göra allt för alla..

Centerpartiet har nu hållit sitt jultal och tänk att saker kan förändras. Deras första tanke har jag försökt ändra på i år. Engagemanget i den frågan kom efter den hemska händelsen där ett barn kastades ner i en kraftdamm av sin pappa. Flickan överlevde men pappan hade fortsatt vårdnad. Jag skrev då en motion om detta och fick faktiskt igenom det i moderaternas förbundsstämma.
Den förälder som dödar sin respektive eller skadar sitt barn ska fråntas vårdnaden.
Därmed håller med centern i detta för jag har alltid tänkt så.
svt.se

I nästa fråga är det lite svårare.
Hur i hela världen ska man kunna döma någon för kontrollerande beteende?
Vad är ett kontrollerande beteende?
Är det att kolla sin partners mobil?
Ha Hitta vänner och se var den andre är?
Att förbjuda vissa saker?
Förbjuds att umgås med vissa personer?

Enligt mig är detta väldigt svårt och det hjälper inte att Storbritannien har någon form av detta för jag anser att det är svårt oavsett vilka det är. Centern riktar det främst mot mäns våld mot kvinnor men jag har suttit i en rättegång, som nämndeman, där kvinnan hade misshandlat mannen något oerhört. Gäller det då inte vid dessa fall?
Det finns kvinnor som misshandlar också, även om det främst är män.
Enligt mig är det med all sannolikhet väldigt svårt att bevisa vad som är kontrollerande.
Man måste utöver det se vad som är rimligt.
Människor är olika och tycker om och ogillar olika saker.
Vem ska döma över vad som är rätt och fel?

Att leva med en kontrollerande människa är garanterat inte lätt men någonstans måste det fria valet finnas. Jag kanske vill bli kontrollerad.
Jag kanske vill kontrollera.
Vem ska då bestämma om det sker på rätt eller fel sätt?

Går det över till ett regelrätt brott ska det självklart dömas men gränsen innan är enligt mig hårfin och måste läggas på den enskilda individen. Inte samhället.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/centerpartiets-jultal-2019