måndag 30 december 2019

En förändrad värld.

Polisen i Kristianstad blev i helgen beskjuten med raketer.
Om detta var anledningen till att man vill förbjuda just raketer så hade jag förstått det.
Polis. Ett av de yrken jag funderade på men jag är idag glad över att det inte blev så.
Vad är det för fel på människor?
Men nej, jag kommer kategorisera dem tvärtemot vad så många anser att man ska.
Ungdomar kan anklagas för en hel del men det är normalt att just yngre människor hittar på korkade saker. Det fanns dock många yngre människor även när jag var i den åldern och jag kan inte minnas att någon av oss någonsin sköt raketer mot utryckningsfordon.
Nästa kategori är.. tadaa: kulturkrockar.
I Sverige använder vi som regel inte könsord när vi blir arga för det anses för grovt.
Vi svär med Gud istället, vilket ingen människa från exempelvis religionen islam skulle göra.
Hädelse är inte ok.
Att skjuta mot utryckningsfordon.. jag kan bara gissa, men min åsikt är klar.
svt.se

Då kommer nästa sak. Fyrverkerier.
Enligt mig är det så tröttsamt att lyssna på detta evinnerliga gnällande.
På ett år går det 525 600 minuter.
Om nu några vill smälla raketer i cirka 30 av dem, varje år.
Vad är problemet?
Jag älskade raketer när jag var liten, men då främst inte i Sverige.
Den som har sett hur det fungerar i andra länder himlar med ögonen när man ser hur det fungerar i Sverige. Showerna i Spanien var fantastiska, för att inte tala om dem i Bangkok.
Där snackar vi fyrverkerier!

Socialdemokraterna har verkligen dragit svensk lag i sin linda när man går in och förbjuder detta.
Eller rättare sagt, inget är förbjudet, utan det har införts ett tillstånd för att skjuta raketer på pinne. Du måste alltså ansöka om ett tillstånd för att skjuta dem och sedan bli godkänd i en utbildning för att få lov att skjuta iväg dem. Tårtor är fortfarande ok att bara bränna av som man vill.
Jag kan köpa detta till viss del då det händer en hel del olyckor med dessa men enligt mig kanske en diskussion om alkoholen kunde varit bättre.
Vilkas bord landar detta på?
Jo men visst. Polisen hade ju inget att göra innan, så nu ska de jaga människor som kanske inte har tillstånd till sina raketer med.
svt.se

Sen kommer djurägarna.
Djuren mår dåligt för att det skjuts raketer!
Märkligt att diskussion inte kom upp under raketfesten när Mjällby gick upp i allsvenskan i år.
Då small det en hel del. Mig spelar det ingen roll för jag berättar för min papegoja att det går över, startar radion och är med henne. Jag betvivlar dock att det inte fanns en enda djurägare på Strandvallen vid detta tillfälle. Är det så hemskt med raketer så bör ju det gälla vid alla tillfällen.
Djur som är skotträdda finns det nog inom alla kategorier men man bör då även fundera över att polisen använder både hästar och hundar vid olika tillfällen.
Vid kravaller, fotbollsmatcher och olika event när det letas droger.
Ska vi förbjuda det också?
Hundar vid jakt?
Smällarna för att få bort fåglar från åkrar, fisket eller minkfarmar?
För att inte tala om alla stackars djur som bor i städerna med den ljudvolym som finns där.
Fyrverkerierna vid nyår låter i ungefär en halvtimme, och då överdriver jag för de sista åren har jag inte ens hört några smällar tidigare. När jag var yngre började vi många dagar tidigare.

Miljöpartisterna jublar till detta för det sparar säkert naturen lite skräp. Thailyktorna är dock fortfarande godkända men det är uppenbarligen ok för naturen. För mig är det dubbelmoral.
Sverige är ett överkänslig land där en hel befolkning ska anpassa sig åt en liten högljudd skara och för mig är det bara trams att lägga sig i detta.
Alla vet att det kommer smälla en stund vid midnatt så bara lös det. Ni löste det vid uppgången till allsvenskan och jag betvivlar att alla som klagar på ljuden sitter hemma med sina djur alltid när det eventuellt skulle kunna smälla.
Se glädjen de ger så många och om ditt djur inte mår bra, så var med det.
Gör som man gör med barn som är rädda.

Jag vet att detta är en känslig fråga för många och att föra argument mot någon som enbart ser till sig själv och sitt husdjur är omöjligt. Det bor tio miljoner människor i Sverige och det skjuts och bombas nästan varje dag. Trots förbud så smäller det ändå.
Raketer är för mig en intefråga som polisen definitivt inte ska lägga tid på.
Vill någon smälla upp sina pengar så varsågod om ni frågar mig, så länge de inte används mot utryckningsfordon för där går gränsen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/polis-och-brandman-beskjutna-med-raketer
https://polisen.se/tjanster-tillstand/tillstand-ansok/fyrverkerier/