måndag 16 december 2019

Fattigpensionär i västvärlden.

Sverige räknas som ett land högt upp på skalan.
Alla skalor.
Åtminstone för många av dem som bor här.
Den dag man reser och ser världen, lyssnar och jämför, så inser man att det är en lögn.
Det kanske har varit så men det är definitivt inte så längre.
svt.se

Fattigpensionär är den som aldrig har arbetat eller haft en väldigt låg lön. Du kommer då hamna på ungefär 8000 kronor i månaden att leva på. Som pensionär ska du ju helst ha ett hus eller en lägenhet betald så att du klarar dig på den lönen men många av dem som räknas dit, har faktiskt varit hemma med barnen. Rent krasst är det ett övergående bekymmer då få föräldrar i dagens Sverige prioriterar att vara hemma med sina barn.
Resor, kläder, den egna personen, sätts ofta före barnen rent ekonomiskt.

I Sverige räknar man med att det finns cirka 300 000 fattigpensionärer.
Ekonomin i hela Sverige är stram och ingen verkar förstå alls varför.
Bannor till den som ens försöker påpeka något..

Jag tänkte åtminstone dra två saker som jag spontant tänker på så nu blir det siffror.
Etableringsersättningen i Sverige ligger som max på 6776 kronor i månaden. 2017 var det 62 221 personer som blev berättigade till en summa. Vissa har garanterat inte fullföljt den men jag kommer räkna på max då det lär behövas för att överleva.
Tillsammans blir detta en kostnad på 421,6 miljoner om året.
Dela det på de 300 000 pensionärerna så skulle det ge 1400 kronor extra i plånboken varje månad.

En riksdagsledamot har en lön på 68 400 kronor men beräkningar säger att kostnaden i snitt för varje ledamot landar på ungefär 100 000 kronor. Min uppfattning är att vi kunde tagit bort åtminstone 100 ledamöter utan att det hade gjort någon som helst skillnad varken för demokratin eller partierna, mer än att det hade blivit en hel del mer bråk om väljarnas röster och vem som ska placeras var på listorna.
Nu kommer många påstå att jag är populistisk.
De som påstår detta är främst själv beroende av sin politiska lön och anser sig många gånger vara Guds svar på alla böner. I min värld är dock alla utbytbara och ingen är så viktigt att det står över andra människor.

Det är dock så att mitt stora intresse för politik de sista tjugo åren inte hjälper mig i detta.
Av de 349 ledamöterna kan jag inte namnge hälften.
Några av dem jag kan namnge vet jag har suttit av sin tid utan att göra någon endaste förbättring för vårt land. De har kostat pengar.
349 personer.
Jag kan på sin höjd räkna upp femtio personer från alla partier.
Någon som känner att de verkligen kan de 349 personerna får ju gärna protestera och peka på vad de har gjort. Min uppfattning är nämligen att de flesta sitter där som mähän och nickar med oavsett vad de själv tycker eller inte.
Vi säger att vi helt enkelt tar bort 100 av dem.
Det skulle spara oss skattebetalare ungefär 82 miljoner om året.
Fördelat på pensionärerna så skulle det visserligen bara bli 400 kronor mer i månaden men jag tror att de hade gjort mer nytta där än någon annanstans.

Gällande etableringsersättningen så anser jag inte att den behövs.
Människor som har kommit till Sverige tidigare har blivit tvingade in i arbete omgående och språket har de fått lära sig på plats eller tillsammans med SFI. De fick ta ett lån till det de behövde och lånet skulle betalas tillbaka.
Hela bidragsapparaten i vårt land är absurd när den gynnar dem som inte borde gynnas.
Då har jag bara petat i etableringsersättningen.. de sammanlagda kostnaderna är enorma.

Fattigpensionär.
Det finns säkert många som hycklar över det men anledningen till att de flesta är just det är för att de tog hand om den generation i Sverige som faktiskt har skött sig.
Det blev folk av dem och de flesta av dem arbetar idag vilket i förlängningen kanske är en bättre lösning än dagens kollektiva tvångsuppfostran i kommunala regier.
Efter hand som dessa val inte längre gjordes så började det gå utför.
Självklart inte enbart därför, men jag tror bristen på närvarande vuxna är ett av dagens största bekymmer. Föräldrar har barn för att man ska, inte för att man har tid med dem.

De två exempel jag har skrivit skulle ge de människor som har byggt Sverige nästan 2000 kronor extra i månaden. Min prioritering är enkel.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/farre-far-bidrag-for-att-lamna-sverige-men-kostnaden-per-person-okar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/missnojet-kokar-bland-sveriges-fattigpensionarer
https://www.forsakringskassan.se/privatpers/arbetssokande/om-du-deltar-i-etableringsprogrammet-hos-arbetsformedlingen
https://www.metro.se/viralgranskaren/rakneexempel-om-invandrares-bidrag-sprids-pa-nytt-innehaller-felaktiga-uppgifter-YO37nJPHj
https://www.svd.se/vad-kostar-en-riksdagsledamot
https://www.riksdagen.se/sv/sa-funkar-riksdagen/arbetet-i-riksdagen/ledamoternas-ekonomiska-villkor/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/pensionarer-har-inte-rad-att-kopa-mat
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/04/07/vad-kostar-en-riksdagsledamot
https://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/sa-fungerar-pensionen/garantipension-om-du-har-lag-pension