söndag 8 december 2019

Du måste var beredd - innan det värsta händer.

Skjutningar, mord, jordbävningar, översvämningar, stormar.
Självklart är det så att man inte kan skydda sig mot allting för du kan ha otur, du kan få in någon i ditt hem som har målet att mörda dig och då är det med all sannolikhet lönlöst.
Jag vet iallafall att jag hade försvarat mig så långt det hade gått för det är över min döda kropp som någon hade fått tag i barnen.
Basebollträet jämte sängen har legat där sedan jag flyttade in i huset för snart femton år sedan. Innan dess låg det jämte min flicksäng hos mina föräldrar.
För det är just så - det är bättre att tänka efter före.
Ta dig in men jag ska göra mitt bästa för att du inte kommer ut utan en strid.
Mitt hem är nämligen min borg.
svt.se

Mitt stora problem i livet är att jag är förberedd på i princip allt.
När jag gick med i civilförsvaret och sa att jag hade mat hemma för tre månader trodde nog de flesta att jag skämtade. Här finns dock uträknat så att vi ska klara oss.
Har man fem barn kan man inte lämna något åt slumpen för det ska alltid vara så att man tänker efter före då allt annat bara genererar väldigt mycket bekymmer.
Jag bor på världen bästa ställe för det värsta som kan hända är i princip en större storm.
Alla träd runt huset är dock säkrade, smälter all jordens is så får vi havstomt men värre än så blir det inte. Inga större jordbävningar, ras eller större naturkatastrofer.

Att inte bli skjuten kan man undvika genom att helt enkelt enbart röra sig där man vet att man är trygg. Jag skulle aldrig utsätta barnen för Malmö i onödan. Speciellt inte vissa tider, vissa kvarter eller områden. Skjutningar och mord skrämmer väldigt mycket och värst av allt är nästan det faktum att jag känner mig helt kall.
När jag slår på nyheterna och ser att någon har blivit skjuten så genererar det knappt en reaktion.
Jag bläddrar bara vidare. Helt hemskt.

För många år sedan blev jag vän med en student från Tampa i USA.
Han var lite äldre men gick på skolan i ett år och jag vet att jag tyckte det var konstigt.
Detta är tjugo år sedan och något av alla favoritprogram var mordprogrammen från just USA.
De värsta seriemördarna, hemska mord och skjutningar.
Exotiska saker i Sverige.
Visst fanns det kriminella men inte på det sättet.
Jag minns speciellt ett avsnitt med en mamma och hennes två tonårsdöttrar som blev utsatta och mördade. De levde dock fortfarande när mördaren satte kättingar kring deras fötter och kastade dem i Tampa Bay. Bestialiskt. Jag frågade utbytesstudenten om just detta.
Minns du det?
Så fruktansvärt med en mamma och hennes barn.. pappan var på land och letade.
Studentens motfråga var "Var det bara tre som blev mördade?"
Enligt honom blev det knappt en artikel i tidningen om de inte var fler.
Det skrämde mig.
Idag är jag likadan.
Det tog bara tjugo år.

En skjutning?
Hur många dog?
Jaha.
Det drabbade inte mig eller någon jag känner.

Du måste vara beredd - innan det värsta händer.
Vad ska man då göra när "det värsta" hela tiden förflyttas?
Vad ska stoppa samhällsutvecklingen så att barnen inte svarar likadant till någon annan om tjugo år? Mördade? Hur många var de?
Bara tre.. inget att bry sig om.
Jag blir rädd för vart vårt land barkar hän och när vändningen sker så kommer det ta väldigt lång tid att förändra detta.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nick-overlevde-jordbavningen-var-fastklamd-i-tio-timmar
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/psykologen-du-maste-vara-beredd-innan-det-varsta-hander
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/jag-forsokte-skydda-min-dotter-fran-kulorna
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/skadad-man-hittad-pa-parkering-avled-pa-sjukhus-1
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/laget-battre-for-kvinna-som-misshandlades-i-busskur-i-malmo
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/tva-personer-anhallna-for-mordforsok-i-gallivare