onsdag 25 december 2019

Dags att sätta ner foten!

Ingen vinner på att vara alla till lags.
Där tror jag svenska kyrkans bekymmer ligger.
Eftersom att man de sista åren svängt och vridit på allt som går, tröttnar människor och går ur.
Väldigt synd tycker jag då jag anser att kristendomen är ett viktigt kulturarv för oss i Sverige, men jag hoppas att det blir en knäpp på näsan.
svt.se

Det finns kyrkor där korset har tagits bort och sist var det en tavla i en kyrka i Malmö.
Tavlan visade Adam och Eva men ur ett större perspektiv med fler människor.
Ormen var transsexuell vilket också blev anledningen till att den togs ner.. inte det faktum att det vara för många människor med (om man ser till Bibeln) eller att det inte fanns någon med ett funktionshinder.
Världen är överkänslig och kyrkan har inte vågat stå upp för sig.

Att man viger homosexuella gör mig ingenting men från dag ett förstår jag om det är de präster som säger nej. Jag förstår om de säger nej till det då det enligt dem ska vara en man och en kvinna.
Prästen måste få ha sin uppfattning men nej.. där tappade de några.
När man lägger sig i hela hbtqia - jag minns inte alla bokstäver - istället för att bara stå upp för det som är kristendomen så kanske det hade varit bättre om kyrkan i Sverige delades sig i två.
En liberal del och en konservativ.
På det sättet kunde det blivit tydligt för kyrkans ledning vilken del flest människor anser är rätt.

Jag är liberal. Väldigt liberal, men i mycket av detta är jag konservativ med hänvisning till liberalismen. Självklart får du älska vem du vill, leva med vem du vill och bo hur du vill. Jag anser dock inte att prästen ska tvingas till någonting.

Självklart kan en tro förändras men det ska enligt mig inte ske med en piska, utan med morötter.
Svenska kyrkan har blivit av med just hundra kyrkor på 2000-talet.
De kanske ska fråga sig varför och lyssna på svaret istället för att bara springa vidare i det några få anser vara det rätta.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/over-100-svenska-kyrkor-har-avvecklats-pa-2000-talet