måndag 9 december 2019

Humor för den enskilde..

Polisen, som inte alls har mycket att stå i annars, har nu tagit in en anmälan om sin egen julshow. Den var för sexistisk. Det stod nämligen lättklädda polisdamer på scenen samtidigt som en manlig polis pratade i mindre positiva ordalag om metoo.
Där gick droppen för en annan av deltagarna.
Övriga störde sig uppenbarligen inte.
partykungen.se

Jag tyckte metoo gick till överdrift redan när det var nytt.
Efter hand har min åsikt bara cementerats fast.
Jag kan köpa att det kan vara jobbigt att agera när alla andra är tysta.
Det kan ju dock vara så, att alla andra faktiskt tyckte att det var kul.
Jag är helt övertygad om att jag inte hade sett problemet ens om jag var där för i min värld kan man skämta om allt. Precis allt.
Det finns smärre gränser och personangrepp gillar jag inte men att skämta om något allmänt, det är för mig inte ett bekymmer.

Det anmälaren stör sig på är att kvinnor är lättklädda.
Hoppas personen i fråga aldrig någonsin besöker en strand under semestertider.
Sexskämt var inte heller ok.
Jag hoppas att personen i fråga inte har barn som lyssnar på exempelvis, visserligen olyssningsbart enligt mig, Einár. Han sjunger inte bara om sex utan om horor och hur man ska behandla dem.
De flesta lyssnar förmodligen inte på texten.
Killen är dessutom bara sjutton år.

För mig finns det grader i helvetet.
Är det inte bättre att polisen jagar dem som skjuter?
Gängbrottslingar och högkriminella?
Våldtäktsmän och mördare?

En sexistisk julshow som mängder av människor har sett ska tydligen kosta skattebetalarna pengar också. Kanske någon blir kränkt. Det talas sen om tysthetskultur och det är fullt möjligt men jag tror att det existerar lite varstans och inte bara inom polisen.
Politiken är ett exempel för där kan vi snacka om att man både silar mygg och sväljer elefanter så länge man själv får behålla sin lön och sin plats.

Polisen ska jaga tjuvar, inte gå efter överkänsliga människors reaktioner.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/polisen-anmaler-sin-egen-sexistiska-julshow
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/forskare-normen-inom-polisen-grund-for-sexismen