tisdag 24 december 2019

Ett gott nytt jul!

Keffat Liv och Sean Banan.
I år har jag faktiskt startat "vanliga" jullistor med men annars blir det annorlunda julmusik. Efter några år i affär så tröttnar man oerhört snabbt på standardmusiken.

Julafton är här igen och jag är precis där jag vill vara.
Jag sitter hemma i min fåtölj, framför brasan och med ljusen tända.
Det är fortfarande mörkt ute och det tar några timmar till innan det ljusnar.
Någon timme till innan små fötter kommer smygande.
Jag älskar detta.
Jag älskar det faktum att jag är frisk och resten av min familj med.
Så frisk man då kan vara. Helt frisk - med tänket "normal" - kommer jag nog aldrig bli.
Jag har tur som har alla nära mig.

Jag har en arbetsplats med människor som bryr sig om mig och som frågar när det är något. De hör av sig och minns saker. Min familj finns alltid där, oavsett vad som händer.
Min allra bästa vän kunde jag berättat vad som helst för och hon hade alltid ställt upp.
Hade jag berättat att jag hade gjort något fruktansvärt så hade hon vänt det till något bra.
Jag önskar ibland att alla kunde få ha en egen av henne.
Min mall utgår alltid från just henne och gjort de sista femton åren.

Vad som är en familj är för mig inte självklart.
Jag anser nämligen inte att en familj behöver vara det av blodet eller generna.
En familj kan vara så mycket mer, och så många andra människor.
Mitt hem är alltid öppet för alla och har alltid varit.
Röd och gul och vit och svart.. det spelar ingen roll.
Var du feminist eller militant vegan.
Jag har inga bekymmer med det oavsett för alla är välkomna.
Det gäller bara att alla förstår det där med respekten.
Respektera mig och förstå att jag inte är som alla andra.
Låt mig få vara det och tro inte att du kan övertala mig för det går inte.
Jag kommer inte pådyvla dig mina tankar om du inte aktivt vill det.

Jul handlar för mig om familjen.
Paketen var som vanligt klara i somras och som vanligt kommer jag förmodligen få skällning i eftermiddag, då jag har handlat alldeles för mycket paket. Som alltid.
Jul för mig innebär inte en enda droppe alkohol för det är barnens högtid och då dricker man inte. Det kan man göra alla andra dagar på året.

Idag äter vi, spelar spel, ser lite på tv, öppnar paket och umgås.
Jag som anser mig vara liberal är oerhört konservativ i detta och skulle inte för mitt liv åka någonstans. Jul ska firas hemma, med en barrande gran, skrikandes ungar och utan en enda snöflinga om man har tur.. det är dock ok med snö med. För barnens skull.
Familjen.
Tomten är far till alla barnen och i detta hemmet står dörrarna öppna för alla så har du ingenstans att ta vägen så räcker vår mat till dig med.

Jag önskar alla en god jul och ber er att ha barnen i centrum istället för något annat.
De är det viktigaste som finns och julen ska vara ett bra minne.