torsdag 19 december 2019

Tänd ett ljus..

Rent krasst hjälper det inte att tända några ljus.
Den som har ont om pengar får inte mer för att andra tänker på dem.

Jag är många gånger tudelad i detta.
Jag anser att varje individ själv ansvarar för vad som händer i livet och jag tycker att alla ska stå för vad de gör eller tycker. Att ha ont om pengar är många gånger en sak man kan göra något åt men vid många tillfällen är det dock svårt.
Jag skrev om fattigpensionärerna häromdagen.
Nu är det barnfamiljernas tur.
svt.se

Jag lider med alla de barn som mår dåligt och oavsett om det är jul eller inte, det är nämligen likadant alltid, så är det värre vid en högtid än annars. Känslan av att alla andra alltid har allt.
Skolans roll i att inte berätta vad man har fått.
Vikten av att familjen är tillsammans och att värdet ska ligga där och inte i fysiska saker.
Detta i en tid där alla ska ha allt.
Där det ytliga är det viktigaste.

Barn kan inte hjälpa att de finns.
Barn har aldrig någonsin en del i någonting.
Inget.
Vuxna som super sig fulla på jul.
Familjer där det inte finns pengar och ångesten hos barnen över att maten ska räcka.
Jag önskar att det fanns något att verkligen göra för dessa men det är svårt då få verkligen säger någonting. De flesta skyddar sina föräldrar in i det sista.

Barn som kan berätta vad saker kostar i låg ålder.
Självklart är det bra att de kan räkna och är medvetna om pengar men samtidigt blir det fel när ett yngre barn kan detta på grund av oro. Oro över familjen.
Att vara liten och ha ont i magen för sådana saker är hemskt.
När man är liten ska man bara få må bra. Bara få vara.

Till dig där ute som är ensam, där det känns att maten tryter eller det fattas något.
Ni är välkomna hem till oss. Våra dörrar står alltid öppna för ingen som inte själv vill vara ensam ska behöva vara det. Dörrarna står för övrigt öppna alltid.
Jag är uppvuxen med och lärd att människor alltid är välkomna och vad det än är så bjuder man. Jag är likadan och anser att det är det rätta tänket.
Den dag man lämnar detta livet får man ingenting med sig.

https://www.svt.se/nyheter/julen-en-tuff-period-for-familjer-i-en-utsatt-ekonomisk-situation