tisdag 12 juni 2012

Åldersgräns inom politiken?

Det har gått diskussioner om åldern på nämndemän (där jag var med i en diskussion i radio Blekinge som jag inte alls blev nöjd med för några veckor sedan) men jag skulle vilja dra diskussionen ännu längre. Är det ok att vara äldre och hålla på med politiken? Med äldre menar jag efter pensionsåldern. Idag går de flesta i pension vid 65 års ålder men ändå är det inom politiken lätt att räkna alla som är över 70 år. Är det ok? Kan man sitta på en tung position och vara så gammal? Jag tycker inte det. Jag tror det är många som sitter på sin plats av gammal vana, de har alltid haft den och tror ingen annan klarar av det de gör. Jag tycker det borde bli en maxgräns för hur gammal man ska få vara och ha en tung position. Efter pensionsåldern kan man självklart sitta med inom politiken men jag tycker man ska backa och ge yngre förmågor chansen att komma in. De äldre Kan vara kvar som mentorer. Jag tror detta kan vara ett problem i många partier även om man inte säger någonting och även måste detta vara upp till de olika parterna. Kolla på Faraj Abu Iseifan i Karlskrona, jag är säker på att det var problemet för många sitter på sina poster och vill inte ha föryngring och förnyelse. Jag tror en åldersgräns, som har funnits på vissa ställen förr, hade hjälpt till att föryngra. Åtminstone en regel om att efter pensionen ska man inte inneha en tyngre position. Jag vet att det blir ett ramaskri på många med detta men så tycker jag.