tisdag 26 juni 2012

Vad är då en hjälte?

Nu när det är så mycket sport på radio och tv. Alltid! Jag är så trött på det! Jg har hellre tystnad än lyssnar på sport. I mina ögon är det rent fördummande och helt meningslöst för framtiden vad resultaten blir. De som jag blir ännu mer irriterad av är att det sedan skrivs i tidningarna, pratas på radion och sägs i tv att de är våra "hjältar". Hjältar? För vaddå? Att de sparkar på en boll, springer snabbt eller hoppar högt? Det är inga hjältar i mina ögon. Det är personer som är bra på någonting men verkligen inga hjältar. Hjältar är desom jobbar inom vården, skolan och exempelvis inom räddningstjänsten. De människor som sliter inom vården med våra gamla eller med våra barn i skolan. De är hjältar. Detta skriver inte jag för att jag jobbar i skolan för jag anser inte mig inte vara en hjälte. Jag skriver detta för att jag tycker att dessa människor gör skillnad. I skolan fick man gör ett Utopia. Vi fick tänka oss en ny planet och vi fick bara ta med femhundra personer som skulle starta en ny befolkning på en ny planet. Vilka skulle man ta med? Vem hade tagit med en fotbollsspelare? Vad gör de för mänskligheten?