lördag 16 juni 2012

Gratis med E-böcker

Kultudepartementet vill att alla böcker, både vanliga och e-böcker, ska vara gratis att låna på biblioteket. På grund av detta har de lagt en ny bibliotekslag som har inskrivet att biblioteken ska främja användandet av teknik, lärande och kunskapsinhämtning. Detta betyder att de vill att de ska använda fler sätt än bara de vanliga papeprsböckerna och tidsskrifterna. Jag tycker våra biblioteket i Sverige är fantastiskt fina och här i Hällevik har vi ett litet trevligt bibliotek där man kan beställa de böcker som man inte har. Jag har dille på att handla böcker som jag känner att jag bara "måste" ha. Jag har en nästan komplett samling av Stephen King och David Eddings böcker och måste ha vissa böcker som jag upptäcker är bra. Dessa lånar jag aldrig men när det kommer nya böcker går jag upp och beställer och ställer mig i kö på dessa. Läsa gör ajg i omgångar med. Ibland känner jag inte för att läsa och då kan det gå många veckor mellan varje gång jag tittar i boken men helt plötsligt kommer det ett "flow" så kan jag läsa tre fyra böcker på en vecka. Jag älskar att läsa! Jag ska dock erkänna att jag inte är så intresserad av e-böckerna. Har testat men då jag helst läser ute i solen blir det problem med värmen.