fredag 15 juni 2012

Att inte bifalla sin egen motion

I veckan har båda tidningarna, Sydöstran och Blt, varit i kontakt med mig då jag inte biföll min egen motion i tisdags på Ksau och Ks. Jag har skrivit en motion om att vi ska ha en ordentlig samåkningsplats exempelvis i Sölve i närheten av Ljungaviken. Den ene reportern sa att kommunalrådet Björklund kommenterat motionen som populistisk. Det gör hon med allt som inte kommer från sina egna. Jag vet inte vad hon kallar motioner om att ändra lampor i innerstan? Den bifölls. Anledningen att jag inte bifaller min motion är att jag vet hur det ekonomiska läget ser ut. Jag ser hellre att vården och skolan får ta del av de pengar som denna utredning skulle kosta. Jag kommer återkomma när läget är ett annat. Om den är populistisk är det rätt kul. Populistisk? Är det när man lyssnar på medborgarna och för fram det? Eller när man tänker på miljön? Så är fallet i denna motion. Idéen kom från en Hällevikare som bad mig ta tag i detta och anledningen var till stor del miljön. Kanske svårt att se det när man bor i innerstan och kan gå överallt. I kommunfullmäktige som dyker upp snart kommer jag tacka för motionssvaret som jag trots avslaget ansåg vara rätt positivt och sen avslå den själv. För tillfället finns det betydligt viktigare saker att ta tag i men jag kommer att återkomma i frågan.