onsdag 27 juni 2012

Skolplikt till 18 år

Regeringen vill nu ändra på reglerna för nyanlända svenskar. De vill att de ska ha skolplikt till de är arton år och anledningen till detta är att många som flyttar hit misslyckas med sin skolgång då de är för gamla när de kommer hit. Jag tycker detta är bra! Grunden för att lyckas i ett nytt land måste vara att komma in i det nya samhället och lära sig språket. Hur ska man klara sig i ett land utan att kunna tala landets språk? Vill man så går det. I tidningen för ett par månader sedan var det en helsidesartiel om en tjej som kommit till Sverige för lite mer än ett år sedan. Hon pratade redan svenska flytande och hade startat ett nytt företag. Alltså, vill man så går det. Jag har full förståelse för att det är svårare för de som kommer från länder där de inte gått i skola alls men det blir för dem som dessa regler ska ändras. Att arbeta och gå i skolan måste vara grunden för att lyckas. Hade jag flyttat till ett nytt land hade jag lärt mig deras språk direkt.